Det brukar oftast vara räckvidden som är främsta samtalsämnet när det gäller elbilar. Men i många fall kan faktiskt laddhastigheten vara minst lika viktig.
Alla elbilar laddar inte lika snabbt, och det kan även vara stora skillnader mellan två elbilar som klarar lika hög laddeffekt. Det har visats i tidigare tester.
I nytt test av Norsk Automobilforbund testades laddhastigheten i 21 elbilar med laddeffekt på mellan 100 och 270 kW. Två modeller hade dessutom stöd för så kallad 800-voltsteknik, nämligen Audi e-tron GT och Ioniq 5.
Ioniq har en tydlig ”trappa” medan Tesla har en brant ”nedförsbacke”
I laddtestet körs bilarna på motorväg i 110 km/tim i minst två timmar. Sedan påbörjas laddningen från mindre än tio procent upp till 80 procent. Testet gjordes i sommartemperatur.
Det är viktigt att komma ihåg att testet inte mäter hur många mil bilen laddas med. Siffran visar bara hur lång tid det tar att ladda till 80 procent.
Men det är ändå intressant att se hur laddkurvan skiljer sig åt mellan olika modeller. Ioniq 5 har till exempel en tydlig ”trappa” medan Tesla Model 3 istället har en brant ”nedförsbacke” utan tydliga steg.
Bilmodell | Tid, minuter |
Ioniq 5 | 19 |
Tesla Model 3 Standard Range | 24 |
Audi e-tron GT | 26 |
Citroën ë-C4 | 27 |
Opel Mokka-e | 28 |
Fiat 500C Icon | 28 |
Mercedes EQA | 29 |
Tesla Model 3 Long Range | 33 |
Skoda Enyaq | 34 |
Honda e | 34 |
BMW iX3 | 35 |
Volkswagen ID 3 | 35 |
Volkswagen ID 4 | 37 |
Volkswagen ID 3 Pro S | 38 |
Polestar 2 | 38 |
Volvo XC40 Recharge | 38 |
Ford Mustang Mach-E Long Range RWD | 42 |
Mazda MX-30 | 43 |
Ford Mustang Mach-E Long Range AWD | 49 |
Hyundai Kona | 49 |
Xpeng G3 | 55 |
Källa: NAF
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.