Nästa artikel
Teslas varumärke rasar i värde – Toyota kör om
Nyheter

Teslas varumärke rasar i värde – Toyota kör om

Publicerad Igår 6:13
Teslas varumärke är betydligt mindre värt i dag än för ett år sedan. Samtidigt ökar Toyotas varumärke i värde, enligt en ny analys.

Toyota är återigen världens mest värdefulla bilvarumärke, efter att ha tappat ledningen förra året. Det visar en årlig undersökning av företaget Brand Finance.

Toyotas varumärke har ökat hela 23 procent i värde det senaste året vilket enligt analysen beror på att tillverkaren lyckats öka försäljningen, optimera tillverkningen och behålla lönsamheten trots att råvarukostnaderna ökat.

Mercedes och Tesla blir omkörda i årets undersökning. Teslas varumärke har tappat 165 miljarder kronor i värde på ett år, bland annat på grund av ökad konkurrens och stora prissänkningar.

Allra snabbast ökar Ferrari – med hela 36 procent. Volvo kommer på 15:e plats före Nissan och Lexus, men efter Kia och Chevrolet.

Topp 20 mest värdefulla bilmärkena
  • 1. Toyota
  • 2. Mercedes
  • 3. Tesla
  • 4. BMW
  • 5. Porsche
  • 6. Volkswagen
  • 7. Honda
  • 8. Hyundai
  • 9. Ford
  • 10. Audi
  • 11. Ferrari
  • 12. BYD
  • 13. Chevrolet
  • 14. Kia
  • 15. Volvo
  • 16. Nissan
  • 17. Lexus
  • 18. Renault
  • 19. Suzuki
  • 20. Jeep

Källa: Brand Finance

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (13)

  • Igår 22:24 Ok, jag gör en pudel och får…
  • Igår 22:19 Läser man artikeln finns…
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.