![](/public/styles/hidpi_370w/public/2025-02/tesla.jpg?itok=mlp0WZSy)
Toyota är återigen världens mest värdefulla bilvarumärke, efter att ha tappat ledningen förra året. Det visar en årlig undersökning av företaget Brand Finance.
Toyotas varumärke har ökat hela 23 procent i värde det senaste året vilket enligt analysen beror på att tillverkaren lyckats öka försäljningen, optimera tillverkningen och behålla lönsamheten trots att råvarukostnaderna ökat.
Mercedes och Tesla blir omkörda i årets undersökning. Teslas varumärke har tappat 165 miljarder kronor i värde på ett år, bland annat på grund av ökad konkurrens och stora prissänkningar.
Allra snabbast ökar Ferrari – med hela 36 procent. Volvo kommer på 15:e plats före Nissan och Lexus, men efter Kia och Chevrolet.
- 1. Toyota
- 2. Mercedes
- 3. Tesla
- 4. BMW
- 5. Porsche
- 6. Volkswagen
- 7. Honda
- 8. Hyundai
- 9. Ford
- 10. Audi
- 11. Ferrari
- 12. BYD
- 13. Chevrolet
- 14. Kia
- 15. Volvo
- 16. Nissan
- 17. Lexus
- 18. Renault
- 19. Suzuki
- 20. Jeep
Källa: Brand Finance
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (13)
- Igår 22:24 Ok, jag gör en pudel och får…
- Igår 22:19 Läser man artikeln finns…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.