Nästa artikel
Teslas varumärke ökar kraftigt – men Volvos rasar
Nyheter

Teslas varumärke ökar kraftigt – men Volvos rasar

Publicerad 23 januari 2023
Teslas varumärke har ökat 44 procent i värde på bara ett år. Ändå blir elbilstillverkaren brädad av en kinesisk utmanare när det gäller tillväxttakt.

En ny omgång av den årliga undersökningen Brand Finance Global 500, som listar världens mest värdefulla varumärken, är rolig läsning för Elon Musk.

Tesla klättrar nämligen hela 19 placeringar på 2023 års lista. Elbilstillverkaren beräknas ha ett varumärke som ökat 44 procent i värde på bara ett år, och som nu är värt 683 miljarder kronor. Det är mer än exempelvis Facebook, Mercedes och Starbucks.

Totalt hamnar Tesla på nionde plats och blir därmed världens klart högst värderade biltillverkare. Därefter följer Mercedes på 16:e plats, men när Teslas varumärke alltså ökat 44 procent i värde på ett år har Mercedes backat med tre procent.

När det gäller börskursen har Tesla däremot tappat mer än 60 procent av marknadsvärdet det senaste året. Flera investerare är kritiska mot att Elon Musk nu lägger mycket tid på Twitter istället för Tesla och hans andra projekt.

Biltillverkarna på topplistan

Varumärkets värde i kronor och förändringen jämfört med 2022.

  • 9. Tesla (683 miljarder, +44%)
  • 16. Mercedes (607 miljarder, –3%)
  • 19. Toyota (542 miljarder, –18%)
  • 39. BMW (415 miljarder, +6%)
  • 46. Porsche (381 miljarder, +9%)
  • 43. Mitsubishi (361 miljarder, –11%)
  • 47. Volkswagen (350 miljarder, –17%)
  • 67. Hyundai (278 miljarder, +9%)
  • 76. Honda (247 miljarder, –14%)
  • 86. Ford (227 miljarder, –8%)

Källa: Brand Finance Global 500

Biltillverkaren Byd har ökat ännu mer än Tesla, med 57 procent, och det är den högsta tillväxtsiffran i hela undersökningen. Men Byds varumärke är än så länge ”bara” värt en knapp sjundedel av Teslas – 104 miljarder kronor.

Volvo Cars finns med bland ”förlorarna” – det vill säga de varumärken som tappat mest i värde det senaste året. Volvos varumärke, som ligger på 239:e plats i undersökningen, har tappat hela 38 procent av sitt värde på ett år. Även Renault ligger illa till och backar med 33 procent.

Undersökningen görs av konsultföretaget Brand Finance i London som värderar varumärken och företagsstrategier.

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (19)

  • 26 januari 2023 Varumärkesbolaget Volvo…
  • 25 januari 2023 Skulle det bli en…
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.