Värdet för Teslas varumärke har ökat med hela 184 procent på bara ett år. Det är den överlägset största ökningen i bilvärlden.
Siffran är hämtad från konsultfirman Interbrand som gör en årlig genomgång av hur mycket olika varumärken är värda.
Enligt undersökningen är Teslas varumärke värt över 300 miljarder kronor och det ligger på 14:e plats över världens mest värdefulla varumärken – upp från plats 26 förra året. Det intressanta är att Tesla nått sin position utan någon konventionell annonsering.
Apple är det mest värdefulla varumärket totalt sett. I bilvärlden hamnar Toyota på sjunde plats och Mercedes på åttonde plats.
7. Toyota
8. Mercedes
12. BMW
14. Tesla
25. Honda
35. Hyundai
46. Audi
47. Volkswagen
52. Ford
58. Porsche
59. Nissan
86. Kia
96. Mini
98. Land Rover
Källa: Interbrand
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (0)
Läs kommentarer och diskuteraGenom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.