Att accelerera till 100 km/h på 2,6 sekunder är det inte många bilar som klarar av, men det gör Teslas snabbaste version av Model S. Inte heller i suven Model X är accelerationen särskilt slö: där går sprinten på 2,9 sekunder som bäst.
Men det duger tydligen inte för Teslachefen Elon Musk som nu vill pressa ned accelerationstiden ännu mer. En Teslaentusiast på Twitter har grävt fram uppgifter i mjukvaran om Teslas så kallade ”Cheetah Stance” – ungefär ett ”gepardläge” som ska göra bilen ännu snabbare.
När föraren står stilla med foten på bromsen och samtidigt trycker ned gaspedalen aktiverar luftfjädringen det nya läget som sänker bilen framtill och aktiverar ett ”launch”-läge.
Det finns inga officiella uppgifter om hur mycket snabbare accelerationen blir men Youtubekanalen Dragtimes har mätt upp att effekten ökar från 580 till 614 kW (789 till 835 hästkrafter) samt att sprinten till 60 mph (96 km/h) går från 2,47 sekunder till 2,41.
Model 3 och Model Y kommer förmodligen inte få ta del av samma uppdatering eftersom de inte har adaptiv luftfjädring.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
En hisnande upplevelse i klass med vissa åkattraktioner på nöjesfält.
Perfekt för att skrämma skiten ur medpassagerare.
Men, är det till någon nytta för övrigt?
Knappast. Men, ett bra sätt att sprida namnet.
Hatten av ändå för Tesla som törs.
Jag tror att det finns andra delar av bilarna som Tesla skulle ha större nytta av att förbättra.
Nu är det ju knappast så mäkinen att alla utvecklarna jobbar med just detta! Det utvecklas och förbättras hela tiden saker, dock verkar media tycka det är sånt här som är roligast att skriva om. Att deras semiautonomi med ny uppdaring OTA nu även ser trafikkoner, rödljus m.m. verkar inte ge så många klick.
Sen som hultarn med skriver, inte så användbart med accet, men det ger reklam.....
De är nog inte så fel ute som många vill få det till.
Jag skulle mest vara intresserad av en ”Teslahandlare” inom ”närområdet” så man kunde få provköra och klämma lite på denna skapelse. Nu är detta under av elbil för mänskligheten, som beskriv minst i klass med Octavians helbrägdande förmågor, ganska otillgänglig för en landsortsbo. Men det ligger kanske lite i marknadsstrategin att den skall vara speciell och svårtillgänglig för massorna för att inte slå hål på myten?
Någon skulle kunna rita om bakluckan på Model Y. Den ser lite utsatt ut.
Ulf: Jag har en Model S, Den har varken sämre detaljkvalitet eller karosspassning än den V90 jag hade innan eller de övriga bilarna jag provkörde innan jag beställde. Bara för att de tidigare modellerna led av detta så har det inte hållt i sig hela tiden. De lär sig och förbättrar hela tiden i det tysta, dock utan att slå på stora trumman med reklam vid varje modellårsskifte som de övriga. Utan små ändringar och förbättringar sker så fort det kommer nåt när som under modellåret.
Kundvård? Hur nöjd som helst både med bemötandet under köpeprocessen och sedan under min tid med bilen. Haft 2 garantiåtgärder, ena gången kom de ut med servicebil medans jag satt på kontoret 1,5 h från deras Servicecenter, andra gången lämnade jag in, fick likvärdig lånebil, hämtade bilen på utsatt tid nytvättad och fin.
Glöm inte att de fall man hör om är det lilla fåtalet, precis som för övriga märken. Kan du komma på ett märke där du aldrig hört nån missnöjd kund?
Guran: Nu vet jag inte riktigt vart du bor, men de är på gång att öppna på ytterligare 2 orter nu, Norrköping och Umeå. Men självklart behöver de fler orter för att nå ut till den breda massan.
Mins när man testade Norrmannens ( vad han nu hette ?) Rallycrossbil, 1,9 sek om jag inte mins fel.
Kan de nå dit tro ??
2 garantiåtgärder? På hur många år?
Jag har haft min Honda i 6 år nu och bara servat den, men nu ska den in på ngn åtgärda med krockkudden. Inget jag märkt av.
Sammen: Serva? Usch vad jobbigt, kört 6000 mil nu utan service, rätt skönt. :)
2 garantiåtgärder som jag hade redan första 2 månaderna, sen inte vart nånting.
Hur fasiken står man ut med en o samma bil i 6 år? Man vill ju ha variation, testa olika saker....vi lever ett kort liv....
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.