Teslas Autopilot har fått både beröm och kritik sedan den lanserades. Nu har den amerikanska myndigheten NHTSA har inlett en formell utredning av hur systemet fungerar.
Det sker efter att flera Teslabilar krockat nattetid med stillastående utryckningsfordon på olycksplatser. Sedan januari 2018 ska elva olyckor ha inträffat där 17 personer skadats och en person omkommit.
I samtliga fall ska antingen Autopilot eller systemet Traffic-Aware Cruise Control ha varit aktiverat. Enligt utredningen kan Autopilot ha svårt att upptäcka exempelvis varningslampor, pilar som visar körriktningen eller vägkoner som sätts upp i samband med bilolyckor för att leda om trafiken och varna bilister.
Utredningen gäller systemet som finns i Tesla Model 3, Model Y, Model S och Model X byggda mellan 2014 och 2021, uppger Reuters. Totalt handlar det om 765 000 bilar i USA.
Bilarna har krockat med räddningsfordon i samband med andra bilolyckor
Autopilot kan i vissa fall ta över delar av körningen så länge föraren har uppmärksamheten på vägen.
Men systemet har också missbrukats av en del Teslaägare. I ett av fallen ska en bilägare ha åkt i sin bil medan han tittade på film i telefonen när bilen körde in i en polisbil.
NHTSA påminner i ett uttalande om att det än så länge inte finns några bilar till salu som är helt självkörande.
”Som med all utrustning i bilar måste förarna använda systemen korrekt och ansvarsfullt”, skriver myndigheten.
Tesla har uppdaterat Autopilotsystemet flera gånger sedan lanseringen och kräver att föraren är aktiv och har uppmärksamheten på vägen för att kunna aktiveras. Men det är inte så svårt att kringgå, visade en granskning som gjordes tidigare i augusti.
Vad utredningen kommer fram till och om NHTSA kommer kräva någon åtgärd återstår att se. Om systemet måste uppdateras kan det eventuellt göras direkt över nätet utan att bilägarna behöver åka in till verkstaden.
• National Highway Safety Bureau grundades 1970 och är en amerikansk trafiksäkerhetsmyndighet.
• Målet är att rädda liv och minska antalet bilolyckor.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (3)
- 17 augusti 2021 Pi skrev: ...och då kan man…
- 17 augusti 2021 ...och då kan man fråga sig…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.