Autopilotens förmåga att köra själv har visat sig skapa missförstånd.
Tesla har tagit bort tillvalet ”Total självkörande förmåga” från tillvalslistan i USA, rapporterar brittiska Autocar. Om en köpare kryssade i det tillvalet betydde det att bilen var förberedd inför total autonomi när Tesla fått godkännande från myndigheter att skicka ut programvaran.
Men enligt Autocar ska namnet vara förvirrande eftersom det kan ge signaler att bilens Autopilot kan sköta all körning på egen hand. De senaste åren har flera uppmärksammade olyckor skett med Teslabilar som haft Autopiloten inkopplad. Förarna har ofta lämnat över allt ansvar till bilen, trots Teslas förmaningar om att det självkörande läget kräver den mänskliga förarens ständiga övervakning och beredskap att ta över.
För några dagar sedan publicerade krocksäkerhetsföretaget Euro NCAP sina resultat efter att ha provat 10 bilars självkörande läge. Tesla fick kritik, då det visat sig att konstruktionen av deras system riskerar en övertro från föraren på bilens självkörande förmåga.
Diskutera: Har du provat Teslas Autopilot och vad tyckte du?
Men enligt Autocar ska namnet vara förvirrande eftersom det kan ge signaler att bilens Autopilot kan sköta all körning på egen hand. De senaste åren har flera uppmärksammade olyckor skett med Teslabilar som haft Autopiloten inkopplad. Förarna har ofta lämnat över allt ansvar till bilen, trots Teslas förmaningar om att det självkörande läget kräver den mänskliga förarens ständiga övervakning och beredskap att ta över.
För några dagar sedan publicerade krocksäkerhetsföretaget Euro NCAP sina resultat efter att ha provat 10 bilars självkörande läge. Tesla fick kritik, då det visat sig att konstruktionen av deras system riskerar en övertro från föraren på bilens självkörande förmåga.
Diskutera: Har du provat Teslas Autopilot och vad tyckte du?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Förstår inte vitsen med självkörande bil om man ändå måste sitta och övervaka systemet hela tiden och vara beredd att ta över. Det måste vara mer stressande än att faktiskt köra bilen själv.
+1. Precis min åsikt, tycker inte det jobbiga med att köra långa sträckor är att ratta bilen, utan att man måste vara koncentrerad på vägen i flera timmar. Och med de nuvarande systemen så måste man ju fortfarande vara koncentrerad på vägen och dessutom övervaka bilen så den inte gör något dumt.
Det är väl bra att Tesla tar bort den här funktionen. Minns den där idioten, som satt i passagerarstolen på sin Tesla, och trodde att bilen skulle köra sig själv. Och fler stollar än han lär det finnas...
Självkörande bilar kommer aldrig att fungera till 100 %. Aldrig någonsin om man inte bygger speciella vägar just för det. Ungefär som järnvägar. Hur fungerar järnvägar? Sådär. Händer något så blir det totalstopp. Fördelen med att köra själv är ju att man kan välja alternativa vägar om nåt händer. Däremot gillar jag hjälpsystem som Autostopp, Varning om jag håller på att somna, Antisladd m.m. Så detta med självkörande bilar gillas mest av de som inte gillar bilar. Skulle ni sätta er tolvåriga dotter i en självkörande bil och säga, kör henne till ridträningen? Två mil bort. Fundera på det.
Helt självkörande fordon kommer säkert, men jag tror inte de kommer att köra på samma vägar som de konventionella.
Det som finns nu är ju en form av avancerade hjälpmedel för föraren, men det gäller naturligtvis att man lär sig begränsningarna.
Jag kan inte heller se hur det skulle fungera helt självkörande fordon. Ponera att man har en självkörande bil i mörkt Sverige mitt under vinter. Det finns inga referenspunkter, inga andra fordon och inga synliga vägmarkeringar. Det enda man kan förlita sig på är GPS, vilket vi vet inte är 100%. Eller hur ska bilen faktiskt veta att den är på körbanan?
Ja, som jag skrev för 4 dagar sedan - ang test av de bilar som har "autonoma egenskaper" - så tyckte jag att det fanns mycket kvar att önska, även med Teslas system. Tror dock att de har ytterligare förfinat sitt system och väntar på att myndigheten i USA/Kalifornien ska ge tummen upp för den versionen. Övriga märken verkar till att ha lååångt kvar, om man tittar på testfilmerna.
Förstår dock inte varför så många som svarar på dagens fråga inte svarar på dagens fråga... :-)
Jag tror också att det dröjer (om någonsin) tills vi har självkörande fordon som fungerar som taxi idag, och utan begränsningar på var/tid på året etc. de kan köra. Dvs en bil som inte behöver ratt. Med bra vägar, väder och inga hinder på vägen så verkar de bästa systemen, typ Waymo, kunna fungera ok idag, iaf där tillverkarna har specialkartor som stämmer bättre än de vi har i allemans GPS-systemen.
Nu spånar jag bara lite, men kanske att motorvägar kommer bli zoner där man inte ens får köra manuellt. De utformas då efter krav från självkörande bilars system och alla ombyggnader karteras exakt och laddas in i alla bilar innan trafiken släpps på. Sådana system tror jag på kan fungera.
Jag upprepar än en gång att nivå 3 borde förbjudas.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.