Flera biltillverkare har lanserat elbilar med så kallade räckviddsförlängare de senaste åren. Även om den typen av elbil nu verkar utrotningshotad kan det i vissa fall vara ett smart sätt att förlänga räckvidden.
Tanken är att elbilen kompletteras av en liten förbränningsmotor som inte driver hjulen direkt utan enbart används för att ladda upp batteriet. Hit hör till exempel BMW i3 och Opel Ampera, som dock båda försvunnit från marknaden.
Nu har en Teslafinansierad forskargrupp vid ett kanadensiskt universitet tagit fram en intressant idé om en typ av "räckviddsförlängare" för elbilar som inte använder fossila bränslen utan är helt batteridriven.
Forskarnas plan är att öka energitätheten i batteriet med litiummetall istället för grafitanoder som i dagens konventionella elbilsbatterier. Om en liten del av batteriet får betydligt högre energitäthet med den här metoden kan just den delen av batteriet lagra mer energi – med nackdelen att det bara kan göras under relativt kort tid.
Hybridceller ger längre räckvidd
De allra flesta elbilister kör bara några mil om dagen och då behövs inte hela batterikapaciteten. Men på längre resor där hela kapaciteten behövs används även delen med högre energitäthet. Det skulle även ge längre livslängd över tid eftersom bilägaren sällan behöver ladda upp batteriet fullt, vilket sliter mer på litiumjonbatterier.
Tekniken kallas ”hybridceller” och ska enligt forskarna kunna förlänga räckvidden med 20 procent. Det skulle innebära att en elbil med 50 mils räckvidd plötsligt kommer 60 mil på en laddning, eller att en elbil som klarar 25 mil på en laddning kan få räckvidden förlängd till 30 mil.
Den här typen av batteri är inte klar för serieproduktion och det återstår att se om den någonsin blir det. Men det är en intressant teknologi som uppfyller tre viktiga krav: räckvidden blir längre, batteriets livslängd utökas och tillverkningskostnaden beräknas inte bli alltför hög.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
det har toyota lavet for længe siden ,det kaldes for solidd -state- batt. og det ville de ha vist til ol i tokyo nu bliver det så lidt senere,,.
Jørgenn nu är du väl ändå helt ute och cyklar i din tro på att Toyota skulle vara ett övernaturligt väsen. Batteritekniken i artikeln har inget med Toyotas teknik att göra.
Men så klart, det var väl Toyota som uppfann hjulet också?
Om man åker på längre semester eller liknande, måste ändå elbilen laddas. Och då ska laddningen gå så fort som möjligt!
Ännu mer komplexitet och komplicerad batteriladdning?
Känns ju som enkla lösningar är det som elbilen behöver. Det är ju det som alla skrikit efter i alla dessa år?
Men det är klart att man kan ju göra saker överjäkligt mycket mer komplex på en elbil också?
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.