När det gäller elbilar har batterierna blivit betydligt bättre de senaste åren. Dagens litiumjonbatterier har i många fall visat sig behålla sin kapacitet riktigt bra över tid, även om det finns stora skillnader mellan olika bilmärken beroende på hur de sköter energihanteringen i batteriet.
Men det hindrar inte biltillverkare och underleverantörer från att forska om framtidens elbilsbatterier.
Många är överens om att så kallade solid state-batterier är nästa stora trend och även om tekniken inte är klar att rullas ut i serietillverkade personbilar ännu ligger lanseringen kanske inte så långt bort som vissa tror.
Samsung har nu visat upp ett nytt prototypbatteri med solid state-teknik där den största fördelen blir att batteriet kan innehålla mer energi än ett vanligt litiumjonbatteri som är lika stort.
På så sätt kan kapaciteten i batterierna ökas utan att de blir större eller tyngre – Samsung siktar på ett batteri som är 50 procent mindre än ett vanligt litiumjonbatteri med samma kapacitet.
Solid state-batterier använder fast elektrolyt och ska vara säkrare än dagens litiumjonbatterier men de material som används i andra solid state-batterier hävdar Samsung kan påverka batteriets livslängd. Därför tas nu ett solid state-batteri med ett annat anodmaterial fram som ska ge högre kapacitet, längre livslängd och lägre risk för batteribränder.
Det nya batteriet är inte klart för serieproduktion men Samsung ska fortsätta utveckla och testa det.
– Framöver kommer vi fortsätta utveckla och förfina materialen i solid state-batterier och tillverkningstekniken för att ta elbilsbatterierna till nästa nivå, säger Dongmin Im på Samsungs institut för avancerad teknologi.
Fotnot: Bilden på Kia e-Soul används enbart i illustrativt syfte.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Framtida batteriutveckling kommer göra kaos med andrahandsvärdet på den 1a generationen av elbilar som nu rullar ut fram till 2022-2023. Det blir som i mobil och platt-TV branschen där få kommer att efterfråga äldre teknik när det finns elbilar som når dubbelt så långt, väger hälften så mycket och laddar dubbelt så snabbt.
Tror inte på några sensationella framsteg när det gäller elbilsbatterier fram till 2022-2023 som Mattse antyder. Det tar nog lite längre tid innan batterier med väsentligt högre energitäthet och bättre livslängd finns tillgängliga i elbilar. Det är trots allt en av de allra mest krävande applikationerna för batterier.
Tror det är bäst att vänta och se, det finns många lovande projekt som aldrig når massproduktion eller når det långt senare än väntat. Ett exempel är pneumatiska ventiler för förbränningsmotorer som Koeniggsegg har tagit fram för många år sedan, nu ska deras senaste motor få det men förmodligen blir det för dyrt för massproduktion
Att tekniken blir tillgängligt 2025-2030 är väl inte otänkbar. Teknikutvecklingen accelererar som sagt.
Ny batteriteknik och nya tillverkningssätt kommer utgör ett direkt hot mot de batterifabriker som nu byggs runtom i världen. Naturligtvis beroende på kostnaden för omställning av dessa fabriker men den som satsar pengar på tillverkning med dagens teknik kan drabbas hårt!
Ska man vänta till nästa generation av tekniken kommer innan man byter bil så får man aldrig byta.
Det skulle kunna bli mobiler och datorer som först får del av ny batteriteknik. Just mobilerna är i stort behov av säkrare batterier men också batterier som räcker längre men som ändå medger tunnare och lättare telefoner. Just Samsung hade för inte jättelänge sedan stora problem med en Note-modell som fick dras in.
Hehe.. är det inte Jesusbatteriet som poppar upp igen, i en artikel? Ja, det har det ju gjort i många herrans år nu. Prisa Herren! Så här säger Nobelpristagaren M. Stanley Whittingham. Han fick Nobelpris i Kemi just för batterier:
"Lithium-ion is going to dominate for at least the next 10 years because there is nothing really on the horizon. Toyota Motor Corp. and a whole host of American companies are working on solid-state batteries, though it’s not clear how much those will cost to manufacture, and it’s not clear yet whether you’ll get a decent amount of power. They may work for things like iPhones initially, but there are some big questions before they are used in larger-scale systems."
.
@Shogun: det är fyndläge på tjock-TV-apparater just nu. Du kan får hur många som helst helt gratis. Sugen? De allra flesta TV-tittare klarar sig bra med en tjock 32-tummare, men trots det är marknaden helt död och enorma summor ligger nu på tippen.
Orsaken stavas nyare teknik. Så fort platt-TV kom så ville alla ha det, trots att de klarar sig med sin gamla TV för att kunna se Rapport, Bingolotto, Farmen etc. För människan är inte speciellt rationell. Finns det ny teknik med större bild (= längre räckvidd) och finare 4K-teknik (= snabbare laddning) så blir den äldre tekniken snabbt förlegad och rasar i värde. Det sker även inom platt-TV där den 1a generationens plasmor, som var väldigt dyra, nu tappat helt efterfrågan och värde. Den utvecklingen kommer vi att se även inom elbilar innan batteritekniken någorlunda stabiliserats.
Klarsynt
Jag ger inte mycket för det uttalandet även om han är Nobelpristagare. Det har ju visat sig förr att prognoser gällande teknisk utveckling är väldigt svåra.
Omställningen NiCd till Litium gick väldigt fort.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.