Mercedes har inte haft det lätt på sistone. Flera av modellerna i programmet ska läggas ned för att kapa kostnader, aktiekursen har dalat och koncernchefen Ola Källenius tvingas göra sig av med tusentals anställda.
Men bakom kulisserna utvecklas flera nya elbilar och även en del annan intressant teknik som visserligen är långt från produktionsklar, men som ändå kan komma att spela en viktig roll i framtidens elbilar.
En av de mest intressanta satsningarna är så kallade organiska elbilsbatterier som visades upp på konceptbilen AVTR tidigare i år.
Organiska batterier består av en grafenbaserad cellkemi med vattenbaserad elektrolyt och använder därmed varken nickel eller kobolt, som annars kan vara dyra och komplicerade att få fram till elbilsbatterier. Det är ovanliga material som ibland bryts under usla mänskliga förhållanden på ett fåtal platser i världen.
En biprodukt av att batterierna är organiska är att de blir återvinningsbara eller komposterbara. De första testerna har också visat att de organiska batterierna kan snabbladdas extremt fort och att energitätheten blir hög – batterierna får alltså hög kapacitet i förhållande till sin vikt och storlek.
– Vi tar hållbarhet till en ny nivå med ett helt återvinningsbart batteri som baseras på organisk cellkemi och inte behöver material som nickel eller kobolt. Det innebär att batteriet i framtiden kan bli komposterbart och det kan även laddas otroligt snabbt, säger Ola Källenius.
De flesta stora biltillverkare tittar just nu på så kallade solid state-batterier, som på sikt skulle kunna ersätta dagens litiumjonbatterier. Solid state-batterier använder fast elektrolyt och ska bland annat vara säkrare än batterierna i dagens elbilar, men de är inte färdigtestade utan beräknas börja serieproduceras senare under 2020-talet.
Men redan nu pågår alltså forskning kring vad som kan bli nästa steg efter solid state-batterierna.
– Det är en väldigt lovande teknologi. Jag har redan sett hur det fungerar i laboratorium där resultatetn ser väldigt bra ut, men vi ser inte att organiska batterier är nära att kunna användas i produktion redan nu. Det ligger 15–20 år bort, säger Andreas Hintennach, chef för batteriforskning på Mercedes.
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.