Teslas eget nätverk av snabbladdare är en fördel som inget annat märke kommer i närheten av. Den senaste generationen Superchargerladdare har en laddeffekt på upp till 250 kW, men det gäller inte för alla Teslamodeller.
En laddeffekt på 250 kW är betydligt högre än för de flesta andra elbilar. Om Teslaägaren använder navigationssystemet i bilen för att hitta till laddaren värms också batteriet upp i förväg – då kan batteriet ta emot högre laddeffekt.
Men nu rapporterar många Teslaägare i Europa om betydligt lägre laddhastighet än så de senaste månaderna.
Sajten Inside EVs uppger att Teslaägare i bland annat Sverige, Storbritannien och Spanien inte kunnat ladda med högre effekt än 120 kW i flera länder. De har frågat Tesla om en kommentar utan resultat.
Läs också: Teslaförare använde pekskärmen – fick körkortet indraget
Låg effekt på 40 laddare
Vissa ägare har vid vissa laddtillfällen sett högre laddeffekt än så, men för många har laddeffekten legat på 116–117 kW. De befarar nu att Tesla aktivt begränsat laddeffekten men det är alltså inte bekräftat.
”Under sommaren har jag laddat cirka 20 gånger på Superchargers och inte vid ett enda tillfälle har jag fått mer än 117 kW”, skriver en användare på svenska Teslaklubbens forum.
”Jag bilade tur/retur till Spanien i juli och som du fick jag max 115 kW på hela resan med runt 40 Superchargers”, skriver en annan.
En teori är att hastigheten begränsats på grund av den pågående värmeböljan i Europa med hastigheter på upp till 40 grader. Men i Sverige har temperaturerna inte varit så höga.
Läs också: Tesla har tio nya Supercharger-laddare på gång i Sverige
Teslas svar: Känner inte till några begränsningar
Uppdatering 11.45: Tesla uppger att den högsta laddeffekten på enskilda Superchargerstationer uppges i navigationssystemet samt på Teslas hemsida. Vissa stationer i Europa har begränsad effekt på 120 kW på grund av begränsningar i det lokala srömnätet, enligt Even Sandvold Roland, som är kommunikationschef för Tesla i Norge.
Dessa har alltid varit uppgivna som 120 kW-stationer på kartan och i navigationssystemet. Enligt Even Sandvold Roland kan det vara så att Teslaägarna åkt på bilsemester till stationer de tidigare inte besökt men som i själva verket är begränsade till 120 kW.
Han säger sig inte känna till några speciella ändringar i laddeffekten för Superchargerladdarna den här sommaren. Teslas officiella kommentar lyder så här:
”Laddhastigheten vid snabbladdning beror på flera faktorer, bland annat temperatur runt bilen och batteriets temperatur. Bilen har system som kan nedjustera maximal laddhastighet baserat på kemiska och fysiska förhållanden i battericellerna, för att ta hänsyn till säkerheten och se till att maximera räckvidden och så lång livslängd som möjligt för batteriet.”
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Elen är slut? Höjda priser?
Kör igång kolkraftverket i Karlshamn igen precis som i juni så räcker strömmen
Som svaret ovan enligt Tesla, inte svårare än att vissa stationer som byggdes tidigt ligger kvar på 120.
Jag laddade med som mest 148 kW nu när jag körde min roadtrip norröver i veckan. Märkte ingen skillnad mot tidigare så nog mest att en del inte kollat vad stationen kan ge innan de snabbt gnällde lite. :)
Vargen: Några höjda priser är det inte, ligger som tidigare på från runt 2,30 kr till 2,60 kr beroende på vilken station.
En ickenyhet från folk som inte kan läsa?
2:- till 2:60 är ju väldigt lågt egentligen.
Jag betalade för juli 1:65/kW för det som kom ur hålen i väggen.
Ganska mycket om man tänker på att energin kostade 10,35 öre/kW
Ja men visst är det riktigt bra pris Saabnisse. Teslas idé med sina SuC är ju inte att tjäna pengar på dem utan vara en USP till att få köpare till bilarna.
Henrik, 2,60 är ett bra pris på snabbladdning. Min korta erfarenhet är att det kostar mellan 3,75-4,95/KWh på andra snabbladdare och vet att det kostar mer på Ionity, men där har jag ingen orsak att besöka.
Destinationsladdningen ligger ofta på 2-2,50kr/KWh
Betalar 1,50 hemma.
Uffeeh, om man stänger ner 60% av den planerbara elproduktionen så behöver man köra på reservkraft.
Henrik M, hur stor andel av din laddning sker på SuC respektive långsamladdning? Då tänker jag på årsbasis.
Tur det är fullt ös i bensinpumpen!
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.