Många av finesserna i Tesla Model 3 styrs inte med fysiska knappar eller vred utan med den stora pekskärmen. Vissa gillar den avskalade interiördesignen medan andra hellre behåller de fysiska kontrollerna.
En av funktionerna som kan styras med pekskärmen är vindrutetorkarna. Tesla Model 3 har ingen vanlig torkarspak vid ratten. Istället finns en knapp längst ut på blinkersspaken som aktiverar ett ”svep” med torkarna, eller sätter igång vindrutespolningen om knappen hålls in.
Det finns även en regnsensor som kan aktivera torkarna automatiskt, men den som vill komma åt fler inställningar för torkarna måste alltså använda pekskärmen.
Läs också: Nya uppgifter: Tesla Model 3 kommer med ännu längre räckvidd
Kraschade i ett träd
Nu har en domstol i Tyskland gjort klart att den som använder pekskärmen kan göra sig skyldig till samma brott som den som använder en mobiltelefon under körning.
En Teslaförare fick förra året betala 200 euro i böter för att ha använt pekskärmen för att justera intervalltiden för vindrutetorkarna. Han fick även körförbud i en månad eftersom han hamnat på fel sida av vägen och krockat i ett träd.
Det intressanta är att den tyska domstolen likställer infotainmentsystemets pekskärm med en ”elektronisk enhet” på samma sätt som en mobiltelefon. Tidigare har bilarnas infotainmentsystem klassats som fast utrustning som får användas så länge det görs på ett säkert sätt.
Läs också: Tipset till Teslaägarna: Kolla takboxen innan du kör!
Kräver mer uppmärksamhet
Enligt domstolen kräver Teslas lösning betydligt mer uppmärksamhet av föraren än konventionella system i andra bilmodeller.
Även i Sverige är det numera förbjudet att använda en handhållen mobiltelefon under körning. Att använda fast monterad utrustning som exempelvis ett infotainmentsystem är däremot tillåtet, så länge föraren är uppmärksam, inte distraherad och det inte ”inverkar menligt” på körningen.
Tesla har tidigare dragits inför domstol i Tyskland för att Autopilotsystemet inte ska ”hålla vad det lovar”.
Läs också: Tesla stäms för Autopilot: "Håller inte vad de lovar"
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Förbjud även användningen av pekskärmen under körning, det är lika farligt som att fippla med mobilen. Föraren måste stanna och köra av vägen till lämplig plats för att t ex ställa in torkararmarnas funktion.
Årets bästa nyhet!
Gissa hur många som älskar skärmar som nu blir våldsamt upprörda.
Är det därför man sällan ser en Tesla ute på vägarna i regn? För att man måste stanna för att justera vindrutetorkarna. Och sen när det har slutat regna så måste man justera igen. Framsteg? Knappast!
Ett exempel på när den nya tekniken inte alltid är förarvänlig.
Jag har inget problem med skärmar, men de ska vara för rätt saker. Att ha vindrutetorkarna i skärmen känns ju bara som helt fel.
Det är nog dags för ett regelverk när det gäller skärmarna i bilarna, och det måste vara ett globalt system och regelverk som alla måste följa. Jag vill inte frontalkrocka med en tung Tesla på över 2 ton bara för att föraren fipplar på skärmen för att ordna sin sikt i sin bil.
Hela Tesla M3 är ett enda missfoster. Ful som stryk, dåligt hopmonterad och en hemsk interiör med en skärm mitt i bilen och en vindruta som går långt upp på taket (undrar vad som sker om en älg hamnar på den?)
Nej för dessa nymodigheter är jag troligen allt för gammal.
Undrar vart Teslans autobroms tog vägen, eller reagerar den inte för träd? Då är det en allvarlig säkerhetsbrist.
"Tyska träd är inte att lita på" enligt en kommuniké från Vita Huset.
Jisses vilka okunniga och bakåtsträvande kommentarer här.
Folk tror på fullaste allvar att man i Model 3 och Y behöver fippla på mittskärmen i tid och otid för att justera vindrutetorkaren. Så är det naturligtvis inte.
Man sätter torkarna i auto-läget, detta görs på mittskärmen. Sen sköter dom sig själva och det fungerar riktigt bra. Detta sköts av AP-kamerorna i vindrutan och Deep rain. Googla.
Vill man ha ett eller fåtal svep av torkarna så gör man det på spaken vid ratten precis som på andra bilar, likaså om man behöver använda spolarvätskan.
Hur den här tysken lyckats köra av vägen samtidigt begriper jag inte men det säger nog mer om han som förare än om bilen :)
Guran: Model 3 är världens säkraste bil. Läs resultaten från EuroNCAP och NHTSA så får du veta mer detaljer. Glaspartierna är faktiskt del av bilen som ger mer styrka till strukturen än vad ett plåttak hade gjort. Det är ju inte vanligt enkelglas precis :D Återigen, okunskapen här är ganska roande ibland. Men det är klart att det är lätt att sitta bakom tangentbordet och ha enkla åsikter utan att undersöka eller lära sig hur saker ligger till egentligen.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.