Billigaste varianten av Model S kostar snart mer, eftersom batteripaketen 60 och 60D försvinner.
I somras gick Tesla ut med nyheten att batteriet på 60 kWh skulle återinföras för att kunna erbjuda en billigare version av elbilen Model S. Batteriet var i själva verket på 75 kWh, men låst till en lägre kapacitet via mjukvara.
Nu beslutar Tesla att pensionera det svagare batteripaketet, eftersom det visade sig att de flesta köper 75 kWh ändå. Det går fortfarande att köpa bakhjulsdrivna 60 och fyrhjulsdrivna 60D via Teslas hemsida och biltillverkaren skriver i ett pressmeddelande att spekulanter har fram tills den 16 april på sig att lägga beställningar.
Efter det är det 75 kWh-batteriet som står för instegsversionen och priset blir då 994.300 kronor för bakhjulsdrivna Model S 75, respektive 1.053.300 kronor för fyrhjulsdrivna Model S 75D.
Diskutera: Vad tycker du om att Tesla tar bort 60 kWh-varianterna?
Nu beslutar Tesla att pensionera det svagare batteripaketet, eftersom det visade sig att de flesta köper 75 kWh ändå. Det går fortfarande att köpa bakhjulsdrivna 60 och fyrhjulsdrivna 60D via Teslas hemsida och biltillverkaren skriver i ett pressmeddelande att spekulanter har fram tills den 16 april på sig att lägga beställningar.
Efter det är det 75 kWh-batteriet som står för instegsversionen och priset blir då 994.300 kronor för bakhjulsdrivna Model S 75, respektive 1.053.300 kronor för fyrhjulsdrivna Model S 75D.
Diskutera: Vad tycker du om att Tesla tar bort 60 kWh-varianterna?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Ja varför sälja samma bil för en billigare penning när det bevisligen går att sälja den dyrare, alla bilfabrikanters våta dröm...
Det ligger med största sannolikhet mer bakom än vad Tesla sagt öppet. Att "de flesta" valt att köpa 75 kWh-varianten är långt ifrån säkert - snarare är det så att allt för många (ur Teslas synvinkel) valt att köpa just den mjukvarubegränsade 60-modellen som alltså i själva verket har ett 75 kWh batteri vilket ger ett antal fördelar:
* Den kan alltid laddas till 100% utan att riskera att skada batteriet genom överdriven toppfyllning (man laddar bara 60 av 75 kWH)
* Det går fortare att ladda fullt (till 60 kWh) på Teslas Superchargers, eftersom man aldrig går in på de sista 15 kWh då laddhastigheten sjunker.
* Man minskar risken för batteridegradering över tid då degraderingen sker från "toppen", dvs från 75 kWh och nedåt, så man kommer att för mycket lång tid ha sina 60 kWh tillgängliga.
Allt detta alltså till ett pris som ligger om jag minns rätt runt 80.000:- billigare än 75-varianten. Och det är klart att det kostar Tesla en del pengar att "gratis" skicka med 15 kWh batterier som man inte får betalt för.
Man ska inte heller glömma att introduktionen av den nya Model 3 står för dörren, vilket gör att man kommer att sätta ännu större press på sin tillverkningskapacitet vad gäller batterier, och dessutom vill man möjligen hålla ett prisgap mellan modellerna.
Ärligt forumansvarig - varför tar ni bort radmatningar så att mina inlägg blir oläsliga? Måste man lägga in egna HTML-taggar för att det ska funka eller vad?
@StefL, är det så att det inte går att få med radbrytningar, alltså enterslag? Jag ska ta upp detta med webbutvecklaren. Bra att ni säger till om sådana här buggar uppstår.
Generellt så laddar man nog aldrig ur hela den nominella kapaciteten utan även t ex ett 75 kWh batteri är nog troligen specat så att man skall kunna använda 75 kWh men den nominella kapaciteten på batteriet är antagligen runt 90 kWh eller mera eftersom man strävar efter att inte nyttja mera än kanske 80 % - just för att i möjligaste mån behålla kapaciteten så länge som möjligt. Men har man med samma batteri begränsat uttaget till 60 kWh så har man givetvis ännu större marginaler och batteriet håller antagligen ännu bättre - men det styrs ju också lite av hur det används.
@Maria Dahlin - ja, det verkar vara så att mina enterslag inte kommer med i texten. Jag hade gjort en punktlista med inledande asterisker i mitt inlägg där jag räknade upp några saker och som du kan se har det lagts samman till löpande text.
Pi, det stämmer att det alltid finns lite marginal uppåt i Teslas batterier, men just den "nya" 60-modellen är speciell då den är en mjukvarustrypt 75-modell som kan uppgraderas i efterhand mot en kostnad på runt 80000 kronor. Så där är marginalen alltså extra stor jämfört med om man köpt en 75-modell från början eller för den delen en 90-modell. Ingen av dem går att uppgradera för att få större tillgänglig kapacitet.
Exakt hur mycket tillgänglig kapacitet som finns i de olika batterivarianterna finns det folk som undersökt men jag har inga siffror för det i huvudet. Där handlar det dock främst om säkerhetsmarginaler och det rör sig om enstaka kWh, inte 15 som i fallet med 60-modellen.
Ett problem med elbilar som förlitar sig på bara batterier är att när kapaciteten hos batteriet sjunker så märker man det inte då batteriet tillåts laddas närmare 100 % än tidigare vilket gör att ägaren kommer lika långt som tidigare med bilen på bekostnad av hållbarheten hos batteriet som därmed blir kortare. Utnyttjas bara en del av batteriets kapacitet så håller batterierna kanske längre än bilen gör.
Tesla garanterar hållbarheten på batteriet i bilen i 8 år men har ingen kapacitetsgaranti alls står det här.
https://fil.forbrukerradet.no/wp-content/uploads/2017/03/elbil-garantiguiden-1.0-2017-utdypende-tabell.pdf
https://fil.forbrukerradet.no/wp-content/uploads/2017/03/elbil-garantiguiden-1.0-2017-utdypende-tabell.pdf
Min gissning är att man med tiden kommer att bli bättre och bättre på att hantera livslängden på batterierna. Tesla har visat att det går att bygga en batterielbil med praktisk användbarhet även om de fortfarande är "för dyra". Men i takt med att allt fler tillverkare ger sig in på elbilsmarknaden - vilket jag räknar med är den väg fordonsindustrin kommer att ta (eftersom den måste) - lär utvecklingen också fortsätta i riktning mot både bättre och billigare batterier.
Bränsleceller tror jag därmed är en parentes som i och med de sista årens utveckling på batterisidan fått se sig frånsprungen, åtminstone vad gäller användning i personbilar.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.