Tesla har flera gånger hamnat i blåsväder för att använda namnet Autopilot som kan ta över vissa delar av körningen själv, under överseende av föraren.
Många har misstolkat namnet och trott att det handlar om ett system som gör bilen helt och hållet självkörande, och att föraren därmed kan slappna av och ägna sig åt annat än bilkörning – med ödesdigra konsekvenser.
Tesla har förtydligat i både bruksanvisningen och infotainmentsystemet att systemet bara ska användas på vägar det är avsett för och att föraren alltid måste vara uppmärksam. Men namnet är fortfarande kontroversiellt.
Nu anklagas Tesla i Tyskland för att ha använt namnet Autopilot på ett missvisande och vilseledande sätt. Anklagelserna kommer från en tysk motsvarighet till Reklamombudsmannen som stämmer Tesla och hävdar att marknadsföringen "inte håller vad den lovar".
Tillbakavisas av Tesla
Tesla har marknadsfört Autopilotsystemet med att bilen har ”full potential för autonom körning”, något som dock ska införas senare.
Teslachefen Elon Musk har flera gånger lovat nya funktioner och finesser till bilens system som ska kunna ta över körningen vid fler situationer, men det är alltså inte lanserat ännu och även när det dyker upp finns inget rättsligt regelverk kring den typen av autonoma bilar i Tyskland.
Tesla tillbakavisar anklagelserna och hävdar att systemen alltså i nuläget måste övervakas av föraren för att kunna användas säkert, vilket bilen också informerar om. Tesla bekräftar också att funktionerna som kommer göra bilen mer självkörande ännu inte är lanserade men att marknadsföringen kommer ”hålla vad Tesla lovar” rent tekniskt.
”Att köra helt autonomt är inte möjligt”, står det i Teslas svar.
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Även om de flesta begriper det så är det ju fånigt att kalla systemet "autopilot" när det inte är det!
Hur pass autonomt flyger ett plan med autopilot?
Varför ö h t sälja detta tillval för tämligen mycket pengar när det uppenbart inte är klart för marknaden ? Om man nån gång utvecklat detta till nåt användbart som motsvarar namnet kunde man väl i det läget sälja det som en uppdatering.
@Mäkinen, helt under transport, men den största skillnaden är att det finns två hjärnförsedda, utbildade och medvetna förare bakom ratten.
Saabnisse,
Det kan en Tesla också ha.
på flyget eller i trafiken handlar det om primärt att avlasta föraren eller piloten så att rätt beslut kan tas, ATTOL på Airbus är ett bra exempel, Petter går igenom systemet och lite om hur han ser på framtiden
https://m.youtube.com/watch?v=A8d8xchTZV0
Pi: Så du menar att inga semiautonoma system skulle säljas oavsett bilmärke? Du tänker att det är bättre med ett jättestort steg för folk att ta till sig sen när de då enligt din modell ska gå från helt manuellt till helt självkörande? Jag personligen är ganska övertygad att jag tror en gradvis anpassning är en mycket bättre idé.....
Att du skriver att man ska utveckla det till nåt användbart säger ju att du inte testat själv nån bil med semiautonoma funtioner, eller har jag fel? Om du hade testat 10-15 mil i en bil med ett väl fungerande semiautonomt system är jag övertygad om att du hade sett det redan idag är otroligt användbart, säkert och bekvämt.
Sen är det bara löjligt stämma dem för detta, Tesla gör det otroligt klart genom hela köpeprocessen, genom intruktioner i bilen samt vid påkoppling av systemet vad det är, ett semiautonomt system! Inte någon stans påstår de att det idag är ett fullt ut fungerande autonomt system. Det de säger att se säljer är hårdvaran för fullt självkörande och köper du till det vid bilens inköp får du efterhand alla nyutvecklade funktioner som kopplas till denna hårdvara. Och allt detta är de extremt tydliga med. Skulle gissa att det bakom denna stämning ligger konkurrerande intressen då Teslas semiautonoma system utan tvekan är det ledande på marknaden idag.
Henrik, det är ungefär lika mycket autopilot som att Toyota har självladdande hybrider. De marknadsför dessutom "Total självkörningsförmåga" vilket också är marknadsföringsnonsens.
Känns som lätt som en plätt för Tesla att hävda att ordet Autopilot kan användas. Bara jämföra med flygindustrin som använder det ordet på flygplan, men det måste ändå sitta piloter där och vara redo att ta över. Går liksom inte att sätta människor på ett plan och skicka dom från A till B utan att piloter behövs. Inte idag i alla fall.
Mäkinen: Läste du inte vad jag skrev, de har inte påstått att det är total självkörningsförmåga idag redan, inte någonstans. De säljer hårdvaran med funktioner som låses upp efter hand som det utvecklas och lagarna hänger med och tillåter det. Sen kan man helt klart tycka de kunde använda ett annat ordval. Men nej, de påstår inget annat än att det är ett semiautonomt system du får idag när du gör det tillvalet.
Faktum är dock att på de vägar där det idag tillåts fungera så kan du åka otroligt långt och länge utan att ingripa mer än en hand på ratten. Jag körde igår från Hyllinge till Växjö, runt 17 mil, och behövde ta kontrollen i en rondell bara vid Ljungby, allt annat skötte bilen själv inklusive avfarter och påfarter tills jag svängde ner i villaområdet där jag bor.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.