I våras meddelade Tesla att de från och med den 27 april i år kommer att bygga sina Model 3 och Model Y-bilar för den nordamerikanska marknaden utan framåtvänd radarsensor.
När radarn togs bort försvann också bilens ”Top safety pick plus”-status hos den amerikanska trafiksäkerhetsmyndigheten IIHS. Men efter att de nu testat en bil utan radar och verifierat att säkerhetssystemen fortfarande fungerar återställs toppbetyget.
IIHS has completed tests of the 2021 Tesla Model 3's new camera-based front crash prevention system, which rates superior for vehicle-to-vehicle interactions and advanced for pedestrian interactions. Details: https://t.co/y3vGCv0P49 pic.twitter.com/rpH2WshbkF
— IIHS (@IIHS_autosafety) June 29, 2021
IIHS säger i ett mail till CNBC att alla Tesla Model 3-bilar nu har myndighetens högsta säkerhetsbetyg, oavsett om de är utrustade med radar eller inte. Myndigheten har ännu inte testat Model Y.
I stort sett alla nya bilar i dag är utrustade med en framåtvänd radarsensor som ger bilens dator information om vad som finns framför den. Det möjliggör säkerhetssystem som kollisionsvarning, filhållningsassistent, automatisk nödbroms och dynamisk bromsassistent som hjälper föraren att dosera bromskraften för att undvika en krock.
Tesla bestämde sig i våras för att radarn inte längre behövs. Bilens mjukvara använder i stället enbart kameror för att tolka sin omgivning.
Amerikanska Consumer Reports säger i ett uttalande att IIHS bevisar effektiviteten hos Teslas kamerabaserade säkerhetssystem.
De Tesla-bilar som säljs i Europa är fortfarande utrustade med radar.
Medan Tesla satsar på det så kallade Tesla Vision-systemet som enbart använder kameror för säkerhetssystem och autonom körning meddelade konkurrenten Volvo nyligen att de går en helt annan väg.
Volvos kommande, eldrivna suv kommer att vara standardutrustad inte bara med kameror och radar utan även en lidar-sensor, eftersom de menar att det gör bilen säkrare.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (0)
Läs kommentarer och diskuteraGenom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.