Nästa artikel
Tata Nano i krocktest: Noll stjärnor
Nyheter

Tata Nano i krocktest: Noll stjärnor

Publicerad 31 januari 2014 (uppdaterad 3 februari 2014)
Bilen som kallas världens billigaste är en dödsfälla. När indiska minibilen Tata Nano krocktestades blev resultatet katastrofalt.

Några av de mest populära bilarna i Indien är livsfarliga vid en krock. Det konstaterar Global NCAP, systerorganisation till Euro NCAP, som krocktestat fem indiska bilmodeller som tillsammans utgör 20 procent av landets bilförsäljning.

Bilarna som krockades mot en barriär i 64 km/tim var instegsversionerna av Suzuki-Maruti Alto 800, Tata Nano, Ford Figo, Hyundai i10 och Volkswagen Polo. Alla fem tillverkas i Indien och alla saknar standardmonterade krockkuddar.

Resultatet blev nedslående, för att inte säga bedrövligt. Alla fem testade bilar fick noll stjärnor i betyg när det gäller vuxenskydd. Tata Nano, som brukar kallas världens billigaste bil, utmärkte sig med noll stjärnor även när det gäller barnskydd. Bilens struktur mosades i krocktestet och testets barnstol gick inte att montera i bilen.

Riskerna för allvarliga skador eller dödsfall vid en krock med de testade bilarna är påtagliga, enligt Global NCAP. Organisationen menar att bilarnas krocksäkerhet är 20 år efter säkerhetsnivån för femstjärniga bilar i Europa och Nordamerika.

Volkswagen reagerade omedelbart på resultatet och drog in den billigaste Polo-modellen. Framöver ska bilen bara säljas med krockkuddar.

Under 2012 omkom 140 000 personer i den indiska trafiken.

Diskutera: Är du förvånad över resultatet?

Länkar

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2014-01-31 14:31
VW Polo 2012

Oj, va förvånad jag blev !

#2 • Uppdaterat: 2014-01-31 15:05
trasten

Säkert något fel på testet!

#3 • Uppdaterat: 2014-01-31 15:07
Hyddan

Det ser väldigt illa ut med europeiska mått mätt. Men den lilla Tatan skall jämföras med att sätta hela familjen på en motorcykel. I det perspektivet så kan även en Tata Nano vara ett positivt steg för trafiksäkerheten. Blir bilen för dyr så blir det motorcykeln som vinner köpare.

#4 • Uppdaterat: 2014-01-31 15:50
Leif Kavander

Vaför inte krocktesta cyklar och barnvagnar oxå.

#5 • Uppdaterat: 2014-01-31 16:13
enanders

På skroten såg jag en volvo 240 som frontat ett träd mitt i fronten,ca 70km/h.
Förarutrymme och passagerarutrymme var helt intakta, men jag såg ingen motor i den så jag trodde de hade monterat ur den. Sen såg att nummerplåten satt i torpedväggen! Tom bakaxeln var böjd!

#6 • Uppdaterat: 2014-01-31 17:20
Peter E

Jes: Ja det är vi, men det är inte gratis heller.
Ska man försöka sälja bilar i Indien så ska de ju vara BILLIGA.
Allt annat verkar ju vara irrelevant.

#7 • Uppdaterat: 2014-01-31 17:28
Hackenbush

Ja vad kan man begära av en bil som kostar ny ca 20.000, det är ju för fasen vad en moppe kostar.

#8 • Uppdaterat: 2014-01-31 17:54
Hyundaiix35

Det var väl inte VolksWagen heller när Hitler konstruerade en bil åt folket. Tror inte de bryr sig i Indien, de är nog glada för att ha råd att köpa en bil.

Mer intressant att veta vad som hände med chefen för Tata fabriken.

#9 • Uppdaterat: 2014-01-31 18:27
S-E S

Håller helt med dig Hyddan. Åker hellre i en Tata Nano än på en motorcykel när jag har familjen med. Speciellt i monsuntider.

Beakta sedan att det INTE endast är krocksäkerheten och skyddet av dig som förare som ger stjärnor. Det går nog att få ett par stjärnor om du provar en "pappersbil" enbart därför att den har; ESP, ABS, massor av krockkuddar, varningslampor för säkerhetsbälten, skonsam vid krock med fotgängare etc.

Åkte många år i en Citroën Xantia (2 stjärnor), som borde fått en extra stjärna pga vägegenskaperna. Inte drabbades jag av panik. Kan till och med tänka mig att åka i en Dachia (3 stjärnor)!

Hur många stjärnor skulle en Gold Wing få?

#a • Uppdaterat: 2014-01-31 19:18
VW Polo 2012

Hej Hackenbush! Skriver detta mest på skoj, men det är sant. Vi köpte en fin moped åt vår Son för åtta år sedan. Den kostade då 32,000 kronor PÅ REA !

mvh VW Polo 2012

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.