Nästa artikel
Euro NCAP: Säkraste bilarna 2013
Nyheter

Euro NCAP: Säkraste bilarna 2013

Publicerad 9 januari 2014 (uppdaterad 10 januari 2014)
Här presenteras de säkraste bilarna som testats under 2013. Och den säkraste av dem alla är en helt ny bil från en helt ny tillverkare.

Euro NCAP krocktestade totalt 33 bilar, tillhörande 7 kategorier, under 2013. Nu presenterar man vilka bilar som fick de allra bästa resultaten i respektive kategori.

Euro NCAP:s vinnare är de bilmodeller som fick de sammanlagt högsta poängen vad gäller vuxenskydd, barnskydd, fotgängarskydd och säkerhetssystem. Till 2013 hade bland annat kraven på barnskydd höjts.

Säkraste bilarna i de olika klasserna (klicka på modellen för att läsa mer om dess krockresultat).

Småbilar: Renault ZOE
Små familjebilar: Qoros 3 Sedan
Stora familjebilar: Lexus IS 300h
Små minibussar: Kia Carens och Ford Tourneo Connect
Små suvar: Jeep Cherokee
Lyxbilar: Maserati Ghibli

Den nya Qoros 3 sedan från kinesiska tillverkaren Qoros fick det bästa resultatet av alla bilar 2013. Modellen är också den första kinesiska bil som fått fem stjärnor i Euro NCAP:s krocktest. Flera svenskar är iblandade i Qoros och tillverkaren levererade alldeles nyligen sin första bil till kund.

Elbilen Renault ZOE blev säkraste småbil. Hybriden Lexus IS 300h blev säkraste större familjebil. Bland de små minibussarna fick Kia Carens och Ford Tourneo Connect lika bra resultat.

Klicka här för mer information om alla krockbetyg 2013 eller klicka på respektive modell ovan.

Vill du se förra årets resultat, då Volvo V40 blev utsedd till säkraste bil, kan du klicka här.

Diskutera: Vad tycker du om resultaten?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2014-01-09 15:12
IngoS

En kul grej. Gör man en "hall of shame" istället av EuroNcaps lista hamnar i klassen "small MPV" Nissan Evalia i absoluta botten; den slår den Renaultbaserade Mercedes Citan med noslängder. Nissan Evalia tycks vara NV200, den bil som nya Londontaxin och NewYorktaxin bygger på. Tycker att Geely, Volvo och Manganeze Bronze borde skymta en affärsidé.

#2 • Uppdaterat: 2014-01-09 17:09
Hackenbush

Bryr mig inte så mycket om listan för jag tänker inte rusa i väg och köpa en av dessa i alla fall.
Men är sugen på att provköra en Qoros

#3 • Uppdaterat: 2014-01-09 18:08
Raphael

Frågan är om de små skillnaderna mellan bilar med samma stjärnbetyg verkligen betyder något i verkligheten utanför labbet.. Och så är jag kritisk till att farthållare och fartbegränsare räknas in som säkerhetssystem.

#4 • Uppdaterat: 2014-01-09 19:28
Pender

De säkraste bilarna är de som rattas av förare med omdöme. Testesultat betyder minimalt i jämförelse med förarbeteende. Sen får ni som strävar efter stjärnor kämpa vidare bäst ni vill. Därmed har jag inte åsikten att "säkra" bilar ska nedvärderas. Applåderar säkerhetsutvecklingen. Från t.ex. Volvo PV, där man blev spetsad av rattstången ifall man stötte på nåt hårt och oeftergivligt. I över 40 km/t.

#5 • Uppdaterat: 2014-01-10 07:47
Peter i Sydney

Sedan när är Lxus IS en stor familjebil? Den bygger på Toyota Auris/Corolla som är en småbil.

#6 • Uppdaterat: 2014-01-10 09:43
Pi

Där håller jag med dig till fullo Peter. Den är väl antagligen i precis samma storlek som "småbilen" Qoros 3 Sedan. Så EuroNcap verkar ha samma problem med klassificeringen av bilstorlekar som Folksam. Och "säker bil" innefattar nog i detta fall inte säkerhetssystem som t ex autobroms och annat utan bara det som förra året var mer eller mindre obligatoriskt i EuroNcap.
Edit: Kollade precis måtten - Lexusen är 5 cm längre men 3 cm smalare än Qoros så nog får man betrakta dom som bilar i samma storleksklass.

#7 • Uppdaterat: 2014-01-10 23:53
Mistro

Att en Kinesisk bil över huvudtaget nämns i dessa sammanhang är helt otroligt oavsett vilken klass den tillhör eller borde tillhöra.

#8 • Uppdaterat: 2014-01-11 11:58
Hackenbush

Säger samma sak som en del andra, se upp för kineserna, de kan lätt bli stora på bilmarknaden.

#9 • Uppdaterat: 2014-01-13 22:30
Hanzzon

Kineserna kommer helt klart allt mer och Qoros verkar minst sagt spännande!
Peter i Sydney; Bakhjulsdrivna Lexus IS har egen plattform och bygger inte på varken Corolla eller Auris och har aldrig gjort då det är så olika bilar.
Du kanske tänker på minstingen CT200h om du tycker IS är en småbil? Det är ganska stor skillnad på CT och IS http://www.lexus.se/Lexus-In-Business/tjanstebilar/#/LexusInBusiness

#a • Uppdaterat: 2014-01-14 10:11
true believer

Det är ingen kinesisk bil snarare internationell! israel finns med som en del av investeringen t.ex samt ett 20 tal saab ingenjörer/ ingengörer, och volvo med.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.