Lanseringen av sedanmodellen Xpeng P5 blev kanske ingen succé. Inte ens tio exemplar har registrerats i Sverige och en anledning kan vara den höga prislappen. Reservationerna stoppades i somras.
Nu tar Xpeng ett omtag och lanserar två nya bilmodeller: suv-modellen G9 och den större sedanmodellen P7.
Xpeng G9: Suv med snabb laddning
Xpeng G9 beskrivs som märkets flaggskeppsmodell med 800-voltsteknik och laddeffekt på upp till 300 kW. Batteriet på 98 kWh kan laddas från 10 till 80 procent på 20 minuter. Xpeng G9 placerar sig mellan Tesla Model Y och Model X både pris- och storleksmässigt.
Räckvidden ligger på upp till 57 mil enligt WLTP-körcykeln vilket är på ungefär samma nivå som för Tesla Model X. Men den siffran gäller med bakhjulsdrift som är standard. Köpare som väljer fyrhjulsdrift får något kortare räckvidd.
Version | RWD Standard Range | RWD Long Range | AWD Performance |
Pris, kr | 699 900 | 749 900 | 829 900 |
0–100 km/tim, sek | 6,4 | 6,4 | 3,9 |
Räckvidd, mil | 46 | 57 | 52 |
Snabbladdning 10–80%, min | 20 | 20 | 20 |
Bagageutrymme, l | 660/1 576 | 660/1 576 | 660/1 576 |
Xpeng P7: Uppdaterad sedanmodell
Xpeng P7 som alltså är en sedanmodell laddar inte riktigt lika snabbt – 175 kW – men behöver ett mindre batteri (86,2 kWh) för att komma ungefär lika långt som G9 (upp till 57,6 mil). Bilen har numera värmepump och uppvärmbar ratt.
Prislappen hamnar på ungefär samma nivå som Xpeng meddelade i höstas. Modellen är längre än Tesla Model 3 men kortare än Model S.
Företagets assistanssystem Xpilot är standard i båda modellerna och kan ta över körningen i vissa situationer. I bilarna finns också Xpengs eget operativsystem med egen röststyrningsassistent och möjlighet till mjukvaruuppdateringar över nätet.
Version | RWD Long Range | AWD Performance | Wing Edition |
Pris, kr | 599 900 | 669 900 | 799 900 |
0–100 km/tim | 6,7 | 4,1 | 4,1 |
Räckvidd, mil | 57,6 | 50,5 | 50,5 |
Snabbladdning 10–80%, min | 29 | 29 | 29 |
Bagageutrymme, l | 440 | 440 | 440 |
Flera anläggningar på gång
Xpeng säljs på nätet. Service och leverans sköts vid märkets lokaler norr om Stockholm. Inom kort öppnas även servicecenter söder om Stockholm samt i Göteborg och Malmö.
I märkets pressmeddelande nämns inte det samarbete med Bilia som Xpeng presenterade för ett år sedan. Men det gäller fortfarande, enligt Xpeng Sveriges vice vd Andy Rietschel.
– Absolut, det gäller fortfarande. Vi öppnar tillsammans en anläggning i Smista i april, och i Göteborg och Malmö senare, säger han till Vi Bilägare i samband med elbilsmässan eCarExpo.
Hur har ni svarat på Teslas prissänkningar?
– Inte alls, vi lanserar nu i dag. Vi tittar på produktionskostnaden och vad marknaden vill betala. Vad enskilda aktörer gör är inte relevant skulle jag säga.
Så priserna ni lanserar med nu är desamma som ni hade tänkt sätta innan Tesla sänkte?
– Priser justeras hela tiden över tid, inget är statiskt. Vi har kanske hamnat lite mer attraktivt, för att ge oss lite bättre möjligheter.
Kommentarer till artikeln (39)
- 9 februari 2023 Den frågan ställer jag mig…
- 9 februari 2023 40-talisten skrev: När får…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.