Nästa artikel
Premiär för Xpeng G9 – fler detaljer om nya elsuven
Nyheter

Premiär för Xpeng G9 – fler detaljer om nya elsuven

Publicerad 22 september 2022
Xpeng har släppt ännu fler detaljer om elsuven G9. Den får snabb laddning, 800-voltsteknik och fyrhjulsdrift som tillval.

Förra året började Xpeng visa upp den nya elsuven G9. Då avslöjades bland annat att det kinesiska märkets fjärde modell får mjukvaruuppdateringar över nätet, 800-voltsteknik och snabbladdningseffekt på upp till 480 kW.

Nu kommer fler uppgifter om den nya modellen som även ska säljas i Sverige. Vid den internationella lanseringen lockade Xpeng med räckvidd på upp till 70 mil, men det var enligt den kinesiska körcykeln. I den europeiska WLTP-körcykeln är det mellan 46 och 57 mil som gäller.

Även när det gäller snabbladdningen finns begränsningar. Det är bara vissa versioner av Xpeng G9 som kan laddas med 480 kW och i nuläget är det Xpengs egna laddare i Kina som erbjuder så hög effekt. Att ladda 10–80 procent ska gå på 15–20 minuter, men även de billigare versionerna laddar snabbare än konkurrenterna, hävdar Xpeng.

Xpeng G9 har 31 olika sensorer och kameror för att hålla koll på omgivningen, inklusive lidar.

Infotainmentsystemet har en liggande 15-tumsskärm och är uppdelad i två separata delar.

Röststyrningen kan uppfatta rösterna från fyra olika passagerare. Enligt Xpeng kan 600 funktioner skötas med rösten.

Effekt på upp till 551 hk

Totalt finns sex olika varianter att välja på, med bakhjulsdrift eller fyrhjulsdrift och med en effekt på mellan 313 och 551 hk. De fyrhjulsdrivna versionerna har luftfjädring som standard.

Bilen har många olika assistanssystem som håller koll på vägen, trafiken runt omkring och föraren. Xpeng-chefen He Xiaopeng beskriver modellen som ”det sista steget innan förverkligandet av helt autonoma bilar”.

Xpeng G9 får möjlighet till dragkrok och har ett 220-voltsuttag för att koppla in eller ladda olika prylar. Priserna är än så länge inte klara.

Xpeng har fått en lite stapplande start på sin Sverigelansering. Första modellen, Xpeng P5, slutade säljas kort efter premiären och fick bland annat kritik för relativt högt pris och underligt låg snabbladdningseffekt. Nu är det större sedanmodellen P7 och suven G9 som gäller och med dem hoppas Xpeng få upp farten rejält.

Xpeng G9
  • Längd: 4,89 m
  • Bredd: 1,93 m
  • Höjd: 1,68 m
  • Antal sittplatser: 5
  • Bagagevolym uppfällt/nedfällt baksäte: 660/1 576 l
  • Effekt, bakhjulsdrift: 313 hk
  • Vridmoment, bakhjulsdrift: 430 Nm
  • Effekt, fyrhjulsdrift: 551 hk
  • Vridmoment, fyrhjulsdrift: 430 Nm
  • 0–100 km/tim: 3,9–6,4 sek
  • Räckvidd (WLTP): 46–57 mil

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (7)

  • 2 oktober 2022 Xpeng för en liten peng?
  • 27 september 2022 Kinaskit!
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.