Xpeng är en av flera kinesiska uppstickare som nu försöker locka svenska elbilsköpare. Men även om Xpeng visserligen kopierat många av Teslas egenheter finns också en viktig skillnad.
Xpeng driver i nuläget över 950 egna laddstationer i Kina varav åtta av tio är snabbladdare. Några sådana planer finns dock inte i Europa.
– Vi funderade på att sätta upp snabbladdare men det var inte riktigt kostnadseffektivt. Vi spenderar hellre pengarna på produkterna, säger Isaac Yeo, chef för Xpeng i Nederländerna, i en intervju med Automotive News.
”Egna snabbladdare var inte riktigt kostnadseffektivt”
Xpengs första modell P5 har extremt låg snabbladdningskapacitet jämfört med Tesla och många andra nya elbilsmodeller. Suv-modellen Xpeng G9 som är på gång att lanseras ska dock ladda betydligt snabbare och får även 800-voltsteknik.
Precis som Tesla säljer Xpeng bilar direkt till kunderna, men Xpeng har skrivit ett så kallat agentavtal med Bilia och vill på så sätt placera sig mitt emellan Tesla, som inte använder några agenter, och konventionella bilmärken med klassiska återförsäljare. En anledning är att Bilia även ska kunna serva bilarna.
– Tesla fick enorma volymer under 2019 men tappade rejält 2020 eftersom folk inte kunde få sina bilar servade. Vi måste bygga vårt rykte på serviceansvar, säger Isaac Yeo.
Kommentarer till artikeln (20)
- 22 juni 2022 Snoid Precis. Även med…
- 22 juni 2022 Oavsett vad man anser om…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.