EU har satt upp ett mål om att det ska finnas en laddpunkt för tio laddbara fordon. Det målet är Sverige inte i närheten av, enligt en ny rapport från organisationen Gröna Bilister med data från organisationen Power Circle.
På många håll går utbyggnaden visserligen snabbt. Men det är i nuläget bara 52 av totalt 290 kommuner, och 2 av 21 län, som uppnår EU:s mål. Snittsiffran för Sverige är 25 laddbara fordon per laddpunkt.
Generellt finns fler laddpunkter per laddbil på landsbygden än i storstadskommuner, visar rapporten. Bäst på länsnivå är Jämtland och Gotland, medan Stockholm och Södermanland ligger sämst till.
Toppresultat i Jämtland
Jämtland nämns flera gånger: där finns snabbladdning i samtliga kommuner, och satsningen på en ”grön motorväg” har gett resultat. Jämtland har överlägset flest laddpunkter per capita och per laddbar bil.
– De senaste åren har antalet laddpunkter ökat i accelererande takt, liksom antalet laddbara fordon. Men nu bromsar försäljningen av elbilar tvärt, sedan bonusdelen av bonus-malus-systemet tagits bort. Jag hoppas att det inte innebär att utbyggnaden av laddinfrastrukturen också bromsar in, säger Jesper Johansson, ordförande för Gröna Mobilister.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (2)
- 19 mars 2023 EnannanRobban skrev: Det…
- 17 mars 2023 Det framgår dåligt i…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.