Flera stora biltillverkare har gått ihop för att bygga ett eget snabbladdningsnätverk för elbilar. Det heter Ionity och består i nuläget av 321 öppna laddstationer, och ytterligare 42 under byggnation.
Målet på 400 öppna laddstationer under 2020 kommer därmed inte nås och anledningen är coronapandemin som gjort att utbyggnadstakten saktat in.
Södra Sverige har i dag ett relativt väl utbyggt nät av Ionityladdare längs E4, A6, E22 och E18. I norra Sverige är det däremot betydligt glesare mellan laddarna – där har Teslas Superchargers ett stort försprång.
De Ionityladdare som finns i norra Sverige i dag är belägna i Sundsvall och Ytterån (strax utanför Östersund). Men nu byggs ytterligare två snabbladdare, en i Hudiksvall och en i Gävle, för att bilister från Mellansverige ska kunna åka norrut med elbil och vice versa.
Laddaren i Gävle som börjat byggas är belägen vid Circle K i Hagaström där E16 möter E4. Laddaren i Hudiksvall är belägen vid Circle K precis vid E4. När stationerna ska vara klara är oklart.
När Ionity lanserades gjordes det med en särskild kampanj där all elbilsladdning kostade 80 kronor, oavsett hur mycket ström som gick åt. I januari kom dock beskedet att introduktionspriset försvann – och det ersattes med en betydligt högre taxa.
Läs också: Snabbladda hos Ionity – 200 procent dyrare än hos Tesla
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Ingen vill ha ionity. För dyra!
Jag vill ha Ionity även om det är dyrt.
Det ska kosta! Det går dock att komma undan lite billigare med ett kort från Chargepoint, blir strax under 7 kr/kWh på Ionity.
Hudiksvall skulle vara klar före jul. Den som lever får se...
Gävle dök upp på utbyggnadskartan häromdagen, så det tar nog 3-4 månader innan den är klar.
Ionity lär få sänka sina priser om Tesla öppnar upp sina stationer för andra märken som vi nyss läste.
Tar för givet att Tesla kommer hålla lägre pris än Ionity och då vill väl ingen ladda där?
Ionity är väl "premium" (dvs snygg fasad, inget innehåll) precis som dagens moderna bilägare önskar -då borde de lätt kunna ta en tia per kilowatt. Kom ihåg -dyrare är alltid bättre!
Tidigare i december öppnade Tesla sin 41:a Supercharger i Sverige, belägen i Kristinehamn, där Riksväg 26 korsar E18.
I nuläget är åtta laddstolpar driftsatta, men det är förberett för ytterligare tolv stolpar.
De åtta nya laddstolparna har den senaste snabbladdningstekniken V3 med en toppeffekt på upp till 250 kilowatt. Den genomsnittliga tiden för att ladda bilen uppskattas till ungefär 15 minuter.
Blir spännande om/när andra tillverkare får tillgång till Teslas laddare (som Elon hintade om tidigare i veckan).
Bejje: Den stora gissningen är att det inte blir öppet för alla märken hos Tesla utan att något eller några mindre spelare tecknar avtal med Tesla kring laddning. Det är inte sådär bara heller att öppna upp laddarna, en del parametrar till att tänka på. Har du vart vid en Teslaladdare nån gång så vet du att de har ganska korta kablar då alla Teslor har laddluckan längst bak, du skulle t.ex. inte kunna ladda en elbil där de haft brainfreeze och placerat luckan en bra bit in på bilen som en del gjort. Sen ska det fungera med registrering för betalning vilket fungerar idag genom att Teslan pratar med laddstationen. Så lite sådant som gör att iaf jag gissar att detta är en bit bort. Sen har det ryktats om att när detta händer kommer det inte bli på alla laddare på alla laddstationer, utan kanske att hälften av laddarna på varje station kan ladda både Tesla och övriga avtalsbilar, medans hälften fortfarande är dedikerade till Teslor.
Med alla nya elbilar blir det kanske platsbrist på laddstationer.
I en nära framtid snart?
Sen tillkommer kanske elbristen till moset?
https://youtu.be/NFSXDhBXUQg
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.