Nästa artikel
Svenskt pris på BMW iX – så mycket kostar nya elsuven
Nyheter

Svenskt pris på BMW iX – så mycket kostar nya elsuven

Publicerad 17 mars 2021
BMW lanserar nya elsuven iX i två olika utföranden med fyrhjulsdrift och snabb laddning som standard.

BMW börjar snart sälja den nya modellen iX, som blir nästa modell i den så kallade i-serien som lanserades för åtta år sedan med i3. Nu släpps fler detaljer om elsuven.

Två versioner blir tillgängliga vid lanseringen. Båda två har dubbla elmotorer och fyrhjulsdrift. BMW iX bygger på en skalbar plattform och ska fokusera på hållbara material. Klimatavtrycket beräknas bli 45 procent lägre än i motsvarande dieselsuv.

Batteripaketet ska ha 20 procent högre energitäthet än i förra batterigenerationen och tillverkas med förnybar el. BMW iX blir även först ut med det nya iDrive-systemet som har större skärm och flera nya funktioner.

De aerodynamiska knepen på karossen ger 6,5 mil längre räckvidd

BMW iX blir ungefär lika lång och bred som X5, men något lägre. I fronten märks kanske framför allt de enorma ”njurarna”, som fått en ny funktion. Där placeras nämligen en så kallad ”intelligent panel” med kameror och sensorer för exempelvis autobromsen och den adaptiva farthållaren.

Bilen får många aerodynamiska knep som ska sänka luftmotståndet, bland annat aktiva luftintag som kan stängas och öppnas efter behov, ”luftgardiner” i fronten som minskar turbulensen, särskilda fälgar, plant underrede och infällda dörrhandtag. Tillsammans ger detta 6,5 mil längre räckvidd.

Läs också: BMW:s vågade kampanj för att försvara designen

Instegsversionen heter BMW iX xDrive40, utan ”e” på slutet – det verkar alltså förbehållet laddhybrider i BMW:s modellprogram. Räckvidden hamnar på 40 mil enligt WLTP-körcykeln och bilen kan snabbladdas med 150 kW. 

Effekten i den billigare versionen ligger på ”över 300 hk” och 0–100 km/tim ska gå på omkring sex sekunder. Prislappen ligger på 865 000 kr.

För den som vill ha mer prestanda och räckvidd finns BMW iX xDrive50 som klarar över 60 mil på en laddning och kan snabbladdas med 200 kW. Den har ”över 500 hk” och klarar 0–100 på under fem sekunder.

Den dyrare versionen kostar 1 065 000 kr, ett prispåslag på 200 000 kr. I priset ingår även BMW:s laddabonnemang.

Produktionen startar i sommar och den officiella lanseringen blir i höst, men bilen går att beställa den 6 april.

Läs också: BMW iX mot konkurrenterna – så står sig nya elsuven

Ämnen i artikeln

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.