När BMW lanserade infotainmentsystemet iDrive för 20 år sedan fick det hård kritik. Men den långsamma processorn och de förvirrande menyerna har sedan dess bytts ut mot en betydligt bättre användarupplevelse.
Det blir allt viktigare när allt fler av bilarnas funktioner och finesser numera styrs med infotainmentsystemet istället för med fysiska knappar och reglage.
Vid premiärvisningen av elbilen BMW iX visades även nästa generation av iDrive-systemet upp, den åttonde versionen i ordningen. Nu får vi en närmare titt på hur systemet kommer fungera.
I nya BMW iX och kommande i4 får det nya iDrive-systemet digitala instrument med en 12,3-tumsskärm samt en stor pekskärm mitt i bien på 14,9 tum. Det är större än i dag. Den som inte vill peka på skärmen kommer även i fortsättningen kunna sköta systemet med ett fysiskt kontrollvred mellan stolarna. Det finns även snabbknappar på ratten.
Grafiken och menyerna har fått nytt utseende och kan nu i betydligt högre grad än tidigare ”personifieras” efter förarens önskemål. Det är betydligt mer information som ska visas i det nya systemet än tidigare, men det finns ett särskilt ”fokusläge” som prioriterar bort nästan all information.
Läs också: Test av infotainmentsystem: Tyska premiummärken bäst
Uppdateras via nätet
Röststyrningen ska ha förbättrats vilket är en välkommen nyhet för alla som kämpat sig fram med de röststyrda assistenterna i nya bilar. Bilens inställningar kan även sparas i ett så kallat ”BMW ID” som knyts till föraren.
Navigationssystemet uppges ha blivit smartare och ska nu kunna ”gissa” sig till vart föraren är på väg, till exempel på den dagliga jobbpendlingen. Föraren kan även programmera in tio olika snabbval för bilen som exempelvis styr interiörbelysning, styrning eller skärmgrafik.
Precis som tidigare kan iDrive uppdateras trådlöst via nätet och version 8.0 av systemet kan även ta emot uppdateringar för assistanssystem och andra funktioner som inte kan uppdateras genom iDrive i dag.
BMW har även infört bättre stöd för att låsa upp och starta bilen med mobiltelefonen med hjälp av så kallad ultra wideband-teknologi. När föraren är inom tre meter från bilen ”vaknar” den upp och iDrive startas automatiskt när dörren öppnas.
BMW iX och i4 blir alltså först ut med det nya systemet som senare ska rullas ut i alla modellserier.
Läs också: Så farliga är infotainmentsystemen – Apple och Google sämst
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.