Det är först i slutet av april som Volkswagen T-Cross lanseras i Sverige, men den går att beställa nu. Bilen är framhjulsdriven och motoralternativen är två enliters bensinmotorer på 95 eller 115 hästkrafter. Senare kommer också en dieseldriven version på 1,6 liter och 95 hästkrafter.
De svenska priserna är:
1,0 TSI 95 hk: 199.900 kr
1,0 TSI 115 hk GT: 223.900 kr (med DSG: 239.400 kr)
1,6 TDI 95 hk: 234.900 kr (med DSG: 250.400 kr)
Volkswagen lyfter fram att T-Cross är rikligt utrustad även i grundutförande och menar att den är en av de säkraste suvarna i sin klass. Exempel på det som ingår i alla bilar är LED-dagsljus och bakljus i LED, autobroms med fotgängarigenkänning, filhållningsassistent, Hill Start Assist för enklare start i backe, samt trötthetsvarnare. Tillval är döda-vinkelnvarnare, parkeringssensorer fram och bak och varning för korsande trafik bakom bilen. Adaptiv farthållare är standard i GT-versionen, men inte i grundversionen.
Bland tillvalspaketen hittar vi bland annat dragpaket för 13.900 kronor.
Diskutera: Vad tycker du om Volkswagen T-Cross?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
DYRT!
18" fälgar på GT ... var det så genomtänkt
Ingen 4-cyl 1,5 TSI 150 hk?
Konstigt att inte backvarnare ingår som standard.
Med automatlåda stiger väl priset med minst 20´ och då blir det ganska mycket för en småbil.
saabnisse - om du läser artikeln framgår det precis vad automaten kostar i tillägg - vilket är lite mindre än det du nämner.
Sen håller jag med om att prisbilden generellt känns lite för hög för en såpass liten bil.
Dagsljus-LED, autobroms, filhållningsassistent och hill-start-assist är väl närmast att betrakta som standard hos flera tillverkare så ”välutrustad”... nja nja.
För dyrt. Förstår varför folk hellre väljer en Skoda eller Seat. Blir billigare.
Helt ok, dock är dem under ljusen ruskiga.. mycket snyggare om dem inte fanns med alls. En annan sak är att bågarna på taket ska tusan gå att välja bort, det är enbart för dem som kampar 88 gånger i månaden, annars är dem helt onödiga.
Jo, av det som räknats upp så är ju inte standardutrustningen speciellt imponerande så där håller jag med Raphael.
Och eftersom VW t ex haft adaptiv farthållare som standard (i Sverige i alla fall) i Golf 7 sen 2013 å är det ju märkligt att man skall behöva betala extra för detta i en ny bil år 2019 och en bil som dessutom inte är speciellt billig...
Pi, mitt antagande med prisbilden var inkl. backvarnare som jag tycker borde höra till standardutrustningen!
För 254kkr får man en SEAT Ateca med 1.5 TSI 150 hk DSG. En bil som är minst en storlek större, och bara litet dyrare än T-Cross med DSG. Aronan är förstås rejält billigare. Håller med Axa (#6) -- VW har satt för höga priser. Synd, för jag tycker det verkar vara en bra bil, och vettigare än T-Roc.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.