Nästa artikel
Officiell: Nya Volkswagen Golf
Nyheter

Officiell: Nya Volkswagen Golf

Publicerad 25 oktober 2019
Bilen kan prata med trafikljus, är nästan helt digital inuti och det finns fem hybridvarianter.
Skynket har fallit från åttonde generationen av Volkswagen Golf i Wolfsburg. Modellnamnet står nu centrerat på bakluckan och framtill har strålkastarna Matrix LED-teknik.
Förarmiljön är till största delen digitaliserad och styrs via klick, svep eller röstkontroll. Det semisjälvkörande systemet är kapabelt att föra bilen framåt i hastigheter av 210 kilometer i timmen. 

Golf blir först ut från Volkswagen att använda sig av Car2X-teknologi. Den kan alltså trådlöst kommunicera med bilar eller trafikljus på 800 meters håll. 

Bland motoralternativen existerar numera självladdande mildhybrider där el går in och hjälper förbränningsmotorn vid behov. Det är bensinvarianter som får 48V-mildhybridteknik med tilläggsbokstaven e i namnet, alltså eTFSI. Tre effektuttag finns att välja på: 110, 130 eller 150 hästkrafter. Bränslekonsumtionen sägs kapas med drygt 10 procent jämfört med vanlig bensinmotor.
Utöver detta finns också två laddhybrider i kombinationen bensin/el med tilläggsnamnet GTE. Ett 13 kilowattimmars litiumjonbatteri som ger en räckvidd på 6 mil på enbart el. 150 eller 180 hästkrafter är valmöjligheterna på dem. 
Det presenterades ingen information om någon renodlad elversion. 

Flertalet motoralternativ tar inte elektrisk hjälp: två fyrcylindriga bensinmotorer, en gasversion på 130 hästkrafter och två fyrcylindriga dieslar. Dieselvarianterna har dubbel SCR-rening som Volkswagen benämner "Twin dosing". Det ska kunna reducera utsläppen av kväveoxider (NOx) med 80 procent.  
Nya Golf börjar säljas i december. Det finns inga uppgifter om priser än. 

Klicka på bildspelet för att se fler bilder. 

Diskutera: Vad tycker du om Volkswagen Golf?

Relaterade bildspel

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.