Volvo + Autoliv = Zenuity. Affärsidén är att utveckla mjukvaran till självkörande bilar. Exempel på Zenuitys arbete finns i nya Volvo XC60:s styrassistansfunktion, berättar vd:n Dennis Nobelius.
Nu har Volvos och Autolivs gemensamma bolag Zenuity startat upp sin verksamhet i Göteborg.
I höstas offentliggjorde biltillverkaren Volvo Cars och bilsäkerhetsföretaget Autoliv att de tillsammans skulle bilda bolag för att utveckla programvaran till självkörande bilar. Nu har bolaget, som fått namnet Zenuity, startat upp sin verksamhet. Siktet är högt inställt: Man vill vara med och forma branschen när det gäller autonom teknik.
– Vi är fullständigt dedikerade till att flytta gränser kring autonomous driving och kommer att lansera ett antal spjutspetsteknologier, säger Zenuitys vd Dennis Nobelius. Han fortsätter:
– Vi har en enormt erfaren och kunnig bas i duktiga utvecklare från Autoliv och Volvo Cars. Vi vet hur det är att utveckla robust mjukvara för fordonsindustrin.
Här tar Dennis Nobelius upp nya Volvo XC60:s förarstödssystem som exempel. Det innehåller en styrassistansfunktion som automatiskt tar bilen ur kollisionskurs om detta uppstår vid filbyten eller om det kommer mötande trafik.
Företagsnamnet är något av en tungvrickare. Vad står det för?
– Det är en kombination av orden ”zenit” och ”ingenuity” vilket tolkas in som ”höjden av klurighet”.
Vad gör ni just nu i uppstarten – vad har du på ditt skrivbord för tillfället?
– Mycket kring rekryteringar, strategier och att få verksamheten att formera sig och fungera effektivt. Också en hel del engagemang kring att förstärka fordons- och IT-klustret i västsverige.
I nuläget jobbar 300 personer på Zenuity och meningen är att det ska öka till 600 personer inom kort. Huvudkontoret ligger i Göteborg, men Zenuity har också verksamhet i tyska München och i Detroit i USA.
Är det enbart mjukvaran ni ska ta fram – inte hårdvara?
– Ja, ”software is king”. Vi satsar enbart på att utveckla mjukvara, detta är en av grundpelarna varför Volvo Cars och Autoliv valt att investera i oss och skapa ett eget bolag. Allt vi gör skall vara fokuserat och optimerat mot att utveckla inspirerande ny teknologi baserat på mjukvara.
Zenuity ska utveckla såväl förarassistanssystem (ADAS), som teknologier för självstyrande bilar (AD). Tekniken hamnar i första hand Volvos bilar, men ska också säljas till andra biltillverkare. De första ADAS-produkterna väntas bli tillgängliga på marknaden under 2019, och den första AD-teknologin 2021.
Kommer er teknik att finnas i de 100 XC90 ska testas i Göteborg i projektet Drive Me med start i slutet av 2017?
– Ja, merparten av de utvecklare som tagit fram teknologin, de patent som ligger till grund, samt den kärnkod som ingår är kopplat mot Drive-Me projekten, säger Dennis Nobelius.
Diskutera: Vad tycker du om Zenuity?
– Vi är fullständigt dedikerade till att flytta gränser kring autonomous driving och kommer att lansera ett antal spjutspetsteknologier, säger Zenuitys vd Dennis Nobelius. Han fortsätter:
– Vi har en enormt erfaren och kunnig bas i duktiga utvecklare från Autoliv och Volvo Cars. Vi vet hur det är att utveckla robust mjukvara för fordonsindustrin.
Här tar Dennis Nobelius upp nya Volvo XC60:s förarstödssystem som exempel. Det innehåller en styrassistansfunktion som automatiskt tar bilen ur kollisionskurs om detta uppstår vid filbyten eller om det kommer mötande trafik.
Företagsnamnet är något av en tungvrickare. Vad står det för?
– Det är en kombination av orden ”zenit” och ”ingenuity” vilket tolkas in som ”höjden av klurighet”.
Vad gör ni just nu i uppstarten – vad har du på ditt skrivbord för tillfället?
– Mycket kring rekryteringar, strategier och att få verksamheten att formera sig och fungera effektivt. Också en hel del engagemang kring att förstärka fordons- och IT-klustret i västsverige.
I nuläget jobbar 300 personer på Zenuity och meningen är att det ska öka till 600 personer inom kort. Huvudkontoret ligger i Göteborg, men Zenuity har också verksamhet i tyska München och i Detroit i USA.
Är det enbart mjukvaran ni ska ta fram – inte hårdvara?
– Ja, ”software is king”. Vi satsar enbart på att utveckla mjukvara, detta är en av grundpelarna varför Volvo Cars och Autoliv valt att investera i oss och skapa ett eget bolag. Allt vi gör skall vara fokuserat och optimerat mot att utveckla inspirerande ny teknologi baserat på mjukvara.
Zenuity ska utveckla såväl förarassistanssystem (ADAS), som teknologier för självstyrande bilar (AD). Tekniken hamnar i första hand Volvos bilar, men ska också säljas till andra biltillverkare. De första ADAS-produkterna väntas bli tillgängliga på marknaden under 2019, och den första AD-teknologin 2021.
Kommer er teknik att finnas i de 100 XC90 ska testas i Göteborg i projektet Drive Me med start i slutet av 2017?
– Ja, merparten av de utvecklare som tagit fram teknologin, de patent som ligger till grund, samt den kärnkod som ingår är kopplat mot Drive-Me projekten, säger Dennis Nobelius.
Diskutera: Vad tycker du om Zenuity?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Hur gör den självkörande bilen om vägen plötsligt är nyasfalterad utan linjer
Hans, det blir "ERROR" och sedan får man trycka på CTRL+ALT+DELETE
Ja du har nog rätt Hacken från början blir det nog mycket error men det får vi ju inte veta
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.