Nästa artikel
Svensk batterifabrik kan hamna i Finland
Nyheter

Svensk batterifabrik kan hamna i Finland

Publicerad 26 april 2017
Den förre Teslachefen Peter Carlsson vill etablera Europas största batterifabrik i Sverige. Nu har åtta svenska städer valts ut till en finalomgång – men fabriken kan komma att hamna i Finland.
Över 40 kommuner deltog i konkurrensen om vem som ska bli etableringsort för vad som är tänkt att bli Europas största batterifabrik. Nu har Peter Carlsson, vd för det nystartade företaget Northvolt, meddelat vilka städer som gått vidare i urvalsprocessen. Utöver åtta svenska städer har även två finska kommuner tagit sig vidare till finalen.
 
– Detta är ett europeiskt projekt men en batterifabrik är energikrävande och Norden har den grönaste elproduktionen. Därför är det naturligt att lägga fabriken i Norra Europa, säger Peter.
 
I uppstartsfasen kommer det att krävs en energitillgång på 100 MWh som snabbt kommer att växa till 300 MWh.
 
– Detta ger speciella krav på var man kan lägga en så stor batterifabrik, förtydligar Peter och tillägger att batterifabriken är det största projektet med att etablera en ny basindustri sedan kärnkraften.
 
Utöver energitillgången krävs goda logistikförbindelser, kvalificerad arbetskraft samt närhet forskning och tekniska universitet. Därtill behövs en tillräckligt god marktillgång till att växa över 200 hektar. Möjligheten till att klara en skyndsam miljöprövning är centralt för att snabbt komma igång med produktionen.
 
Enligt Peter Carlsson och Peter Nygårds, projektledare för platsvalet, har Finland en fördel av snabbare miljöprocesser och lokal råvarutillgång. Sveriges tillgångar är grönare energi och en bättre avsättningsmarknad för batteritillverkningen.
 
Ambitionen är
att det första spadtaget ska tas under andra halvåret 2018. Två år senare ska de första batterierna nå sina kunder. Den 500 000 kvadratmeter stora fabriksbyggnaden beräknas vara fullt utbyggd år 2023 och ge omkring 3 000 direkta arbetstillfällen.
 
Vilken kommun som blir slutlig etableringsort beslutas efter sommaren.

Diskutera: Var tycker du att batterifabriken ska hamna?
 
Lista: Dessa orter kan få Europas största litiumjonbatteri-fabrik
  • Luleå
  • Skellefteå
  • Gävle
  • Västerås
  • Norrköping
  • Mariestad-Skövde
  • Göteborg
  • Malmö
  • Vasa (Finland
  • Kotka-Hamina (Finland)

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2017-04-26 16:00
Reverend Benny

Spännande nyheter.
Speciellt om det går till kommunerna norröver, detta kan betyda att man vågar göra mer investeringar i infrastruktur såsom järnväg och vägar.
Jag håller tummarna för det två första på listan.

#2 • Uppdaterat: 2017-04-26 16:21
jom

Göteborg är nog bästa orten med tanke på närhet till lokala bilfabriker som Volvo (och Nevs när dom får igång elbilsproduktionen).
Men givetvis bra även i Norra Sverige och Finland(? för kärnkraftutbyggnad) med närhet till naturvänlig el.produktion.

#3 • Uppdaterat: 2017-04-26 16:27
Reverend Benny

@jom
Bra poäng rörande västkusten, det är ju också lite närmare till Europa.
Hoppas lite på att denna typen av satsning gör att vi börjar nyttja "hela" Sverige lite mer.

Har det pratats något om var själva Teslafabriken i Europa ska hamna, någon som vet?

#4 • Uppdaterat: 2024-04-08 13:08
Gäst (ej verifierad)

Ja, nu gäller det att överträffa varandra med så låga miljökrav och så stora subventioner som möjligt. Tusan också, jag känner igen mönstret från.....

#5 • Uppdaterat: 2017-04-26 19:20
rikast

Vad ska vi med industri till, vi har ju hårsalonger och Espresso House? Den nya ekonomin är här nu, typ.

#6 • Uppdaterat: 2017-04-26 23:28
pinjong

Frågan är om de hinner få igång fabriken innan li-ion är omsprungna av nya batterivarianter.

#7 • Uppdaterat: 2017-04-27 06:58
bgl

@pinjong kommentar är den viktigaste. Redan 2013 menade Toyota att li-ion är ett övergående tekniksteg.
BMW med flera arbetar redan i riktning mot Solidstate-batterier.

#8 • Uppdaterat: 2024-04-08 13:08
Gäst (ej verifierad)

Professor John Goodenough , en av männen bakom lithium- jonbatteriet har inte slagit sig till ro. Nittiofyra år ung har han tillsammans med ett forskarlag tagit fram ett "glass-sodium" batteri. Fast elektrolyt och har visat goda resultat vid labbtester avseende kort laddtid och hög resistans avseende degradering.

#9 • Uppdaterat: 2017-04-27 09:33
Pi

Fast nu är väl s k "solid state-batterier" också Li-baserade så gissningsvis skulle en övergång till den batteritypen klaras av också. Och oavsett kemi i batterierna så borde rimligen en stor, ny fabrik vara såpass anpassningsbar att man klarar av att ställa om produktionen när den tiden kommit. Men tiden ifrån labb-produkt till kommersiellt användbar produkt i främst fordon är nog trots allt relativt lång.

#a • Uppdaterat: 2017-04-27 09:36
Hans Berglund

Heja Luleå vi har ju redan facebook då kan dom samarbeta med en självkörande elbil, man åker i baksätet och får meddelande på klösbrädan ,,rast i 3 timmar du får gå ut och kasta upp kablarna på elledningen bredvid vägen

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.