Den amerikanska bilmarknaden mår bra just nu. Under september månad ökade bilförsäljningen med hela 13 procent jämfört med samma månad förra året, tack vare nästan 1,2 miljoner sålda bilar. Hittills i år har 10,9 miljoner bilar sålts, vilket innebär en ökning med 15 procent jämfört med januari till september 2011.
Volvo har dock, dessvärre ur svensk synvinkel, ingen del i ökningen, som i stället leds av Toyota, Kia, Honda och Volkswagen. Efter att i augusti ha ökat med 21 procent jämfört med augusti 2011 har Volvo backat med en procent i september, då man bara sålt 4 977 bilar. Minskningen ser kanske inte mycket ut för världen, men är givetvis inget bra resultat när marknaden ökar starkt.
Under hela året har Volvo hittills sålt 51 626 bilar i USA, vilket också är en minskning med en procent jämfört med samma tidsperiod 2011.
Toyota ökade mest på den amerikanska marknaden, då man sålde 171 910 bilar och därmed ökade sin försäljning med 42 procent jämfört med september 2011. En del av förklaringen är att Toyota nu har återhämtat sig efter jordbävningarna i japan, som påverkade förra årets produktion.
Andra biltillverkare som stod för starka ökningar i september var Kia med 35 procent, Volkswagen-koncernen med 32 procent och Honda med 31 procent. Bilmarknaden i USA har i år gått bättre än förväntat och den årliga försäljningen väntas nå 14,9 miljoner. Förväntningarna har inte varit så höga sedan i mars 2008.
Diskutera: Hur ser du på Volvos försäljning i USA?
Plus: Liten men med stor känsla, både invändigt och på vägen.
Minus: Korta sittdynor, ratt enbart ställbar i höjdled.
Vad nytt? Helt ny generation tre av Hyundai i10.
För vem? Perfekt för kortare vardagspendling utan motorvägskörning.
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Kan det vara så enkelt som att Volvo blivit "Kinaägt"!?
Volvo behöver "osvenska" modeller för den nordamerikanska marknaden. Dvs en stor sedan och en en större SUV än XC90. Det är just vad Toyota har. Camry, Avalon och Landcruiser 200 är biltyper Volvo helt saknar idag och ligger till stor del bakom Toyotas framgångar i USA.
Att Volvo medvetet skulle styra över till andra marknader på grund av tillfällig(?) hög kronkurs är väl att ta i, inte överger du en lukrativ marknad, den förlusten /minskade vinsten får du ta, hur skulle Volvo återta en övergiven kundkrets!
Volvo skulle behöva en fabrik i USA!
SiggeNn är ju Volvofantast så därför resonerar han som han gör. Den dagen då man frivilligt "styr om" om bilar till andra marknader har man också sagt tack och adjö till de "bortstyrda" marknadsandelarna som detta medför och man lär aldrig se de markandsandelarna någon mer gång ens den dagen då marknaden vänder. Tur att inte SiggeNn sitter i Volvos ledning...
Volvo skulle behöva bygga en modern variant av den gamla Suggan som gick som taxi i många år i Sverige. En bil med plats för oss som inte alltid käkar med pinnar.
Vad - VAD - pratar du om, SiggeNn? (=))
Volvo hänger inte med helt enkelt!!
världens minsta biltillverkare med ett tunt modellprogram o i många fall uråldrat!
rac, jag är benägen att hålla med dig. Jag tror tyvärr att Volvo är en av de tillverkare som står närmst i tur att försvinna - trots kinesiskt ägande. Det känns lite om att Volvo har just ett "åldrigt" modellprogram som alltför mycket bygger på "gammal säkerhet" samtidigt som man tror att man kan prissätta sig upp i premiumsegmentet. Det känns som att Volvo sakta tynar bort.
1 % mindre är ju inte någon katastrof precis, hade det varit 50% så... Kanske lyfter det igen.
Fast jag är fortfarande förvånad över att Volvo tänker minska antalet modeller, det är ju rakt mot vad andra tillverkare gör.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.