Det går knackigt för den europeiska bilmarknaden i allmänhet, men frågan är om det inte är i Sverige som man har lättast att hålla sig för skratt. Volvo har dragits med låga försäljningssiffror hela året och nu eskalerar problemen efter en svag julimånad.
I början av augusti släppte Bil Sweden juli månads siffror för den svenska bilmarknaden. Totalt sjönk försäljningen med 7,9 procent, men för Volvo var det än värre då man backade med 16,3 procent jämfört med samma månad förra året.
Dålig försäljning även i Kina och USA
Nu har Dagens Industri tagit del av siffror som visar att Volvo går svagt även på de två andra av sina tre viktigaste marknader. I Kina backade Volvo 28 procent i juli, trots att man planerar att öka försäljningen från 47 000 bilar 2011 till 200 000 sålda bilar 2015. Dessutom ökade Audi, Mercedes, BMW, Infiniti och Lexus sin försäljning i Kina.
Enligt Dagens Industri ökade man dock försäljningen på den viktiga amerikanska marknaden med 2,2 procent. Det ger dock inte alltför mycket att glädjas åt, då marknaden samtidigt ökade med 8,9 procent i USA.
Volvos presschef Per-Åke Fröberg har sagt till SVT att Volvo inte kommer att kommentera sina försäljningssiffror förrän man presenterar sin halvårsrapport.
Diskutera: Hur ser du på Volvos försäljningstapp?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Visst finns det skäl att bli oroad. Jag har lagt märke till att det inte verkar finnas någon Volvo-die hard på forumet. När dog de ut? Ni minns "Volvo eats Saab"? Det tycks råda någon slags välvillig likgiltighet för märket. Sista gången jag själv åtrådde en Volvo gällde det modell 850. När började Volvo förlora sin själ? När märket skulle anpassas till en internationell marknad? När man började få mjukare mer feminina former med Carisma V40 1995? När Ford tog över med sin bygglåda med olika motorer och försämrade rostskydd? Beror det på den ständiga jakten på "premium"-kundena med allt trängre och mer opraktiska bilar? C60 och V60 är ju lika eländiga som Mercedes C-klass i baksätet! Med sin insmickrande extrema formgivning med uppdragna sidolinjer ramlar den in i ett formgivningsträsk av likgiltiga själlösa japaner och koreaner. Volvos kärnvärden har varit på senare år säkerhet (finns kvar), men speciellt robust, rymlig och praktisk är den inte längre, utan ungefär som de flesta andra. Kvaliten är väl hygglig, som en ordinär tysk, bättre än Ford och fransmännen, sämre än japsen o koreanerna, men OK i stort sett. OK räcker inte för att överleva på dagens marknad. Det verkar rätt kört med nuvarande modellpalett och kommande V40. Vad borde man göra? Skulle man inte försöka få in lite av fyrkantig robusthet i formgivningen igen i, litet lastbils och hjullastarestetik? Jag fasar för om nya XC90 blir en XC60 på steroider. Rostskyddet skall tillbaka till toppklass a la Renault Megane 2004 (som lärde av Volvo en gång i tiden) naturligtvis. Kunde man släppa några riktiga terrängdugliga XC-varianter för att få bort sillmjölkestämpeln t ex i form av en volvohummer? Minns gamla suggan och valpen! XC70 var exempel på tilltuffning som var lyckat försäljningsmässigt. Något extra, tekniskt, praktiskt användbart, som sticker ut, gärna litet egensinnigt, som inte är brainstormat fram av PRfolk eller designers kan behövas för uppmärksamhet. Hitta formgivningdetaljer ur historien (inte bara från P1800), skärmar, instrumentknappar, takgök, variant med PV-akter. Inte bara denna monumentala tråkighet!
@IngoS, Intressant kommentar. Jag har själv funderat i dess banor och håller med om det mesta, men samtidigt kan man inte komma ifrån att satsningen på ny design tidvis varit framgångsrik - exempelvis sålde ju både XC90 och S60 mycket bra. Men bilmarknaden är nyckfull och svårförutsägbar, och dessutom sårbar när diverse ekonomiska kriser uppstår. När folk blir försiktiga, eller t.o.m. pessimistiska minskar förstås försäljningen av nya bilar. Konjunkturkänsligt kallas det nog. Detta gäller förstås alla biltillverkare, och Volvo är ju långt ifrån ensamma om att ha problem just nu. Men det finns också de som klarar sig bättre - och man kan fråga sig varför. En tydlig identitet, något som är karakteristiskt för märket, är viktigt. Och för att återknyta till resonemanget om Volvos själ så tror jag också att det nu är dags att försöka förstärka det som särskiljer märket från konkurrenterna (eller borde göra det). En mer egenartad design, som inte så ängsligt försöker följa trender och vissa s.k. premium-märken skulle behövas. Mer fokus på hållbarhet (det man förr kallade kvalitet), användbarhet (kupé- och lastutrymme etc.) och servicevänlighet vore också önskvärt. Men till syende och sist handlar allt om att hitta det som lockar kunder till bilhallen. Det är inte helt lätt.
Volvo har förlorat många pga attden inte är praktisk längre utan trång.
Jag kan dock tänka mig en avolvo eftersom jag gillar interören och sitter ensam.
Jag tror Volvos problem är att de allt mer tappar sin särart. En Volvo ska vara stilren, praktisk och funktionell med komfort och lite lyxkänsla. Denna satsning på trånga livsstilskombis till höga priser håller inte. Sedan anser jag att Volvo behöver koncentrera sitt modellutbud. Volvo är barnfamiljs-bil och direktörsvagn eller tjänstefordon. I sökandet efter nya marknader och nya kunder så har man tappat en del av sina gamla. Det håller inte. Volkswagen i Sverige ersätter allt mer Volvo, både för tjänsteförare och privatpersoner. Volvo försöker konkurrera med Audi, detta är fel. Sänk gardet och konkurrera med Volkswagen istället. Där är köparna.
Hej då Volvo! Det var kul, så länge det varade... Hej då Opel! Det var kul, så länge det varade... Hej då Saab ehh! Oj, det var visst redan över...
Man skall nog inte dra för stora växlar av data för en enskild månad. Särskilt inte under sommarhalvåret. V50 har just slutas produceras och V40 inte kommit in i datan än. Men V70 är fortfarande Sveriges mest sålda bil. V60 inte långt därefter. Räkna ihop efter december så kan man nog säga mer.
Eller så kan det bero på att de bygger dåliga bilar. Har en V70 och jag har aldrig haft en bil med så många fel. Värdelöst :(
Hur tänker Volvo Pv med lanseringen av nya V40? Volvo har sålt ett stort antal V50 under dess levnad, en kundkrets som man tydligen överger! Vem vill byta till V60, en dyrare produkt med sämre bagageutrymme och därtill denna moderna "tokdesign" , att ytterligare gå upp till V70, kostar på! Nej, här har Volvo slagit in på en farlig väg, hur ska detta sluta? Tilläggas kan att detta spiller över även på sedansidan!
Glömde... Hej då Seat! Det var kul, så länge det varade...
Får se nu, har jag glömt något mer?
Volvos nya modeller är ett stort steg frammåt, det börjar med XC60,V/S60 och fortsätter nu med V40.
Jag är imponerad av min XC60 en av de mest felfria och skrammelfria bilen jag kört.
Tyvärr. Så finns fortfarande präktighetsstämpeln kvar hos många när det gäller Volvo, att det är en tråkbil.
Nu är det bara att hoppas att V40 blir den stora försäljninsframgången på den tuffa europeiska marknaden, det är viktigt så att det kommmer ersättare för S80 och XC90 i närtid.
Många tror attV70 är storsäljare, men tyvärr så är den inte, men i Sverige är den stor , det räcker inte det måste till något som går att sälja i USA där den inte säljs idag.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.