Nästan hälften av alla bilar som säljs i Europa är numera suvar eller crossovermodeller. Den exakta siffran är 45 procent, upp från bara 3,7 procent år 2000, visar siffror från analysföretaget Jato Dynamics.
Nu har bristen på halvledare ställt till med stora problem i bilbranschen och tillverkarna behöver prioritera vilka modeller som byggs. Det handlar oftast om de mest lönsamma modellerna – alltså suvar.
Hittills i år har det kompakta suv-segmentet i Europa ökat med hela 15 procent och suvarna har därmed kört om de tidigare så populära halvkombimodellerna i Golfklassen.
Golfklassen omkörd
Nu är det bara småbilar och små crossoverbilar som har högre marknadsandel än kompaktsuvar i Europa, som förväntas klättra ytterligare och bli det populäraste segmentet innan året är slut.
– Det är svårt att se något hot mot framtiden för det här segmentet, säger analytikern Sammy Chan till Automotive News.
Högre marginal
Bilköparna betalar i snitt 20 procent mer för en suv än en halvkombi och modellerna är därför lönsamma för tillverkarna.
– De här suvarna är nästan exakt samma bilar som motsvarande kompaktbil, men dyrare. Det är därför de halvledare som finns tillgängliga används för att bygga suvar, säger Felipe Munoz på Jato.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (0)
Läs kommentarer och diskuteraGenom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.