Effekterna av coronapandemin märks tydligt när det gäller utsläpp från biltrafiken, som minskade med sju procent under förra året enligt en ny rapport från Internationella rådet.
Det är den största minskningen hittills för ett enskilt år och minskningen är fem gånger större än under finanskrisen 2009.
Men samtidigt ökade utsläppen från suvar med 0,5 procent. Globalt sett står suvarna för 4 av 10 sålda bilar och antalet suvar på vägarna ökar för varje månad.
Läs också: Biltillverkarnas knep: Därför är suvarna så populära
Raderar ut minskningen
När fler och fler köpare väljer en suv ökar också utsläppen, enligt rapporten, och uträkningar som IEA gjort visar att suvar drar 10–30 procent mer bränsle än en lågbyggd bil beroende på marknad.
”Anmärkningsvärt nog uppskattar vi att ökningen av den totala suv-flottan under 2020 raderade ut minskningen i oljekonsumtionen som var resultatet av covidrelaterade nedstängningar”, står det i rapporten.
Utsläppen från suvar har nästan tredubblats de senaste tio åren och står nu för lika stora utsläpp som hela marinindustrin, inklusive internationella containerfartyg.
”Pandemin fick också många kunder att senarelägga inköpet av nya bilar”, kommenterar IEA, något som leder till att äldre bilar med högre utsläpp fortsätter rulla på vägarna.
Läs också: Trendbrottet under krisåret: Suv-ökningen planar ut?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.