Subaru Levorg kommer till Sverige i oktober.
Vi Bilägare provkörde föreseriebilen redan i vintras, nu presenteras Subaru Levorg för Sverige. Här är pris, lanseringsdatum och specifikationen för Europa.
Subaru Levorg kommer från och med lanseringsstarten i oktober att ersätta långköraren Legacy i Sverige. Levorg är en 4,69 meter lång kombibil som baseras på rallyräven WRX STI. Med ett bagageutrymme på 522 liter är bilen en utmanare till storsäljare som Volkswagen Sportscombi och Volvo V60.
De Subaru Levorg som når Sverige får samma bensindrivna och turboladdade 1,6-liters boxer som vi provkörde i Japan i vintras. 170 hk och 250 newtonmeter i vrid upplevdes då som klart tillräckligt, vad vi inte riktigt kom överens med då var bilens steglösa automatlåda.
Lineatronic-lådan ska nu ha justerats för lanseringen i Europa genom att sex växelsteg programmerats att träda in när gaspedalen trycks ner 30 procent på väg mot stoppet i golvet.
På säkerhetssidan har autobroms, skyltigenkänning och adaptiv farthållare via Subarus Eyesight-system kompletterats. Nu känner bilen även av fordon som passerar bakom bilen vid exempelvis backning ut från en p-ruta och så har Levrog fått dödavinkelvarnare.
Uppgifter om bilens förbrukning och prestanda är uppdaterade, se faktarutan intill artikeln, och bilens maximala dragvikt uppges nu vara 1500 kg. Det svenska priset är satt till 269 900 kronor.
I Japan finns Levorg GT med en 2-liters bensinmotor med 300 hästkrafter och manuell växellåda. Den drivlinan vågar Subarus marknadsansvariga inte lova oss européer, ännu.
Diskutera: Vad tycker du om Subaru Levorg?
De Subaru Levorg som når Sverige får samma bensindrivna och turboladdade 1,6-liters boxer som vi provkörde i Japan i vintras. 170 hk och 250 newtonmeter i vrid upplevdes då som klart tillräckligt, vad vi inte riktigt kom överens med då var bilens steglösa automatlåda.
Lineatronic-lådan ska nu ha justerats för lanseringen i Europa genom att sex växelsteg programmerats att träda in när gaspedalen trycks ner 30 procent på väg mot stoppet i golvet.
På säkerhetssidan har autobroms, skyltigenkänning och adaptiv farthållare via Subarus Eyesight-system kompletterats. Nu känner bilen även av fordon som passerar bakom bilen vid exempelvis backning ut från en p-ruta och så har Levrog fått dödavinkelvarnare.
Uppgifter om bilens förbrukning och prestanda är uppdaterade, se faktarutan intill artikeln, och bilens maximala dragvikt uppges nu vara 1500 kg. Det svenska priset är satt till 269 900 kronor.
I Japan finns Levorg GT med en 2-liters bensinmotor med 300 hästkrafter och manuell växellåda. Den drivlinan vågar Subarus marknadsansvariga inte lova oss européer, ännu.
Diskutera: Vad tycker du om Subaru Levorg?
FAKTA Subaru Levorg 1,6 GT Eyesight
PRIS, FRÅN KR: 269 900.
MODELL: Femdörrars kombi.
SÄLJSTART: Oktober.
MÅTT, CM: L 469/ B 178/ H 149.
TJÄNSTEVIKT, KG: 1 520.
MOTOR: Fyrcylindrig bensinboxer, volym 1 599 cm3, dubbla överliggande kamaxlar, fyra ventiler per cylinder. Direktinsprutning, twinscroll turboladdning. Max effekt 170 hk vid 4 800–5 600 v/min. Max vridmoment 250 Nm vid 1 800–4 800 v/min.
KRAFTÖVERFÖRING: Steglös automat. Permanent fyrhjulsdrift.
PRESTANDA: Acceleration 0-100 km/h: 8,9 sek. Toppfart 210 km/tim.
DEKLARERAD FÖRBRUKNING: 6,9 l/100km.
CO2-UTSLÄPP: 158 g/km.
KONKURRENTER: VW Golf Sportback, Skoda Octavia Combi, Peugeot 308 SW med flera.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Ovanligt tråkigt namn (Levorg)
Bilen är väl just bara ok.
Levorg,är inte det en medicin?
Varför skall denna inte säljas i USA?
Vaddå känner av fordon bakom vid backning,har man backsensorer så..?
Lite för överdesignad utsida för min smak, men säkert en vettig bil. Subaru har ju tidigare visat sig vara väldigt driftsäkra bilar, men jag har ingen egen erfarenhet av märket, utöver någon kortare provkörning
ENTJ1, angående varning för bilar som kommer från sidan så tar inte vanliga backsensorer hänsyn till det, detta system "tittar" åt sidan. Jag har ett liknande system på S60:n, det känner av bilar, cyklar, kundvagnar eller för all del människor som kommer från sidan när jag skall backa ut från en P-ficka. Mycket smidigt om det är dålig sikt.
levorg vad i h är det för namn
Scoopet på huven är ju bara löjligt. Annars säkert en duktig bil, dock inte den fagraste man sett.
Sportcombi blev en rallycombi på Subaru-språk. Jag håller med om att bilen är överdesignad, men den ser ändå helt okej ut bortsett från scoopet.
Legacy Evolution Touring står Levorg för. Ett namn den gärna fått behålla utskrivet tycker jag :P Tycker det är en väldigt snygg bil iallafall. Enda felet är väl det lite väl stora överhänget fram och att den ser ut att behöva 20mm spacers runt om.
Tror det är luftintaget på huven som gör att den kan se överdesignad ut i vissas ögon. Tittar man på bilen i helhet är den på klassiskt Subaruvis rätt stram. Scoopet används väl för övrigt, så löjligt vet jag inte. Eftersom boxern är så låg så sitter luftintaget till laddluftkylaren där, och denna är monterad på motorn. Så slipper man ha det sitta framför motorn nere under lampor osv. Servicevänligt och bra för viktfördelningen på de lite snabbare versionerna.
Den lätt tråkiga interiören är trevlig med. Ger ett robust och ändamålsenlig intryck, precis som i WRX STi'n.
Den där jävla steglösa automatlådan däremot. Varför? Subaru som är så pass tekniskt kunniga borde väl kunna ta fram en ny eller implementera en existerande dubbelkopplingslåda istället? Möjligen att det inte finns någon som passar med deras AWD-layout...
Visst ska Subaru vara något alldeles extra men designen......ser ut som en bonnraggares hemmameck!
Säkert en bra bil med utmärkt drivlina - men vacker vet jag inte precis. Inte ful heller, å andra sidan.
Jag gillar designen, men öppningen på motorhuven kunde de väl skippa? Den hänger nog med mest av nostalgiska skäl!? De verkar också fått till en motor som passar för bilens tyngd, så den lär kännas väldigt pigg att köra även om jag tror att förbrukningen säkert hamnar nästan 0,1 liter/mil mer än deklarerat.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.