Nästa artikel
Provkörning: Subaru WRX STI GT 2014
Provkörning

Provkörning: Subaru WRX STI GT 2014

Publicerad 24 oktober 2014 (uppdaterad 22 juni 2015)
Subaru WRX STI GT bjuder på ofiltrerad körglädje i renaste form. Det här är bilen för dig som älskar att köra, som tycker att en ställbar diff är viktigare än en snitsig kontrastsöm.
Var är vingen pappa? Min son tittar frågande på mig och undrar varför bilen han så många gånger sladdat med i TV-spelet bara har hålet i motorhuven kvar. Innan jag hinner påbörja min improviserade målgruppsanalys har han rundat hörnet på sin tricksparkcykel. Jag funderar vidare i min ensamhet och kommer fram till att det måste ha med människor som mig själv att göra, som befinner sig i livets halvlek, med tillräcklig livserfarenhet för att värdera insida högre än utsida.

Det är också under skalet som nya STI GT verkligen bjuder till. Motorn, i princip oförändrad sedan förra generationen, lämnar 300 hk i ett gurglande härligt register med en tydlig turbokaraktär, och den sexväxlade manuella lådan är rå i känslan.
 
Gasresponsen och effekten är ställbar via systemet SI-Drive, vilket regleras med ett vrede mellan stolarna. I läge ”Sport Sharp” är gassvaret näst intill överspänt, medan det i läge ”Intelligent” tillåter en mjukare körstil mer lämpad för stadsgator. Snål blir den aldrig, men att hålla den runt den deklarerade landsvägsförbrukningen 8,4 l/10 km är ingen omöjlighet.
 
Om sanningen skall
fram är inte WRX STI någon vidare stadsbil. Inte heller är den ett optimalt verktyg för bekväm pendling. Det är när den råa drivlinan ställs inför svårare arbetsuppgifter än simpel persontransport som bilen blommar ut. Styrningen är knivskarp och snabb och med mellandiffen i rätt läge för rådande underlag och körsätt skjuter WRX STI GT iväg som en skruvad gevärskula. Bilen går från att vara snällt understyrd i makligt tempo till att bli helt neutral när tempot ökar. Drivet imponerar och känslan för vad som sker under de 18 tum stora hjulen är superb.

Körställningen är bra, som sig bör i en bil av denna kaliber, men jag som är lång önskar mer justeringsmån i rattens längdled. Som det är nu blir det aningen trångt för benen, alternativt en väl upprätt ryggställning om jag vill ha bästa grepp om den tjocka läderratten.

Interiörens material och design känns igen från tidigare modeller med STI-emblem. Klassiskt plastigt – lite bruksigt – men utan att kännas billigt. Och baksätet, ja, det går faktiskt att sitta i även om man är lång. Till och med bagageutrymmet får godkänt med sin 460 liter stora volym.
 
Fjädringen är fast och hård, vilket bidrar till den goda feedback föraren får när bilen pressas. Ojämnheter är av mindre betydelse och uppträdandet är hela tiden städat och snällt med minimal krängning. Subaru har jobbat rejält med karossen och grundstommen uppges vara 40 procent styvare än föregångarens. Även bussningarna är hårdare än tidigare, vilket också bidrar till minskade karossrörelser.

Baksidan med det bankörningsanpassade chassit uppenbarar sig på långresan. På motorväg - framför allt på sämre asfalt - blir WRX STI GT bullrig och som förare är det svårt att njuta av den fina kommunikationen med underlaget när den är av ringa betydelse. Denna balansgång är naturligtvis inte den lättaste, och det finns de som klarat den sämre.

I summeringen är det svårt att inte fastna vid den ärlighet som genomsyrar bilen. I tider där de flesta kommunicerar dynamik och premium är det befriande med en produkt som rakryggat står för vad den är; en körglad sportbil, varken mer eller mindre.

Diskutera: Vad tycker du om Subaru WRX STI GT?
Subaru WRX STI

PRIS, FRÅN KR: 399 900.

MODELL: Fyrdörrars sedan.

SÄLJSTART: Säljs nu.

MÅTT, CM: L 460/B 180/H 148.

TJÄNSTEVIKT, KG: 1 575.

MOTOR: Fyrcylindrig boxer med turbo, 2 457 cm3, 300 hk vid 6 000 v/min, 407 Nm mellan 4 000 v/min.

KRAFTÖVERFÖRING: Sexväxlad manuell låda. Permanent fyrhjuldrift med justerbar mellandifferential.

PRESTANDA: Toppfart 255 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 5,2 s.

DEKLARERAD FÖRBRUKNING:  10,4 l/100 km blandad körning.

CO2-UTSLÄPP: 242 g/km blandad körning.

KONKURRENTER: Volkswagen Golf R, Audi S3 Sedan



Plus

Otroligt underhållande köregenskaper. Bra utrymmen.

Minus

Tam på låga varv. Bullrig på grov asfalt.

 

Vad nytt?

Ny version av Subarus sportmodell STI.

För vem?

Den som älskar att köra bil.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2014-10-24 16:32
Rikard

Gissar att jag är den enda i denna församling som utan att blinka skulle hosta upp 400 loppor om jag hade dom.

#2 • Uppdaterat: 2014-10-24 16:55
Boxer

Fel Rikard, fast jag har ju redan en WRX så det får räcka så länge.

#3 • Uppdaterat: 2014-10-24 19:06
Roger Skagerström

Stoor: Man kanske vill att skiten håller med? Och det gör i princip bara Porsche av de du nämner där. Sen vill du ha humana ägandekostnader med. Ska du ha samma karaktär så får du nog sikta på en 335i eller Audi S4. Bilar som är betydligt dyrare att köpa, serva, reparera och försäkra.

Sen finns det de som helt enkelt har annan smak än dig Stoor. Som inser att det inte bara är överreklamerat tyskt som gäller.

#4 • Uppdaterat: 2014-10-24 20:33
Lason1

Nice!!! Saknas bara avstängningsknapp för ABS för riktigt seriöst busande, men klart, ABS är nog så pass enkel i denna att det inte stör så mycket! Hade jag 400 tusen att lägga på bil hade jag lätt köpt denna framför något elektronikspeckat europeiskt. Gillar bilar utan konstigheter och bokstavssjukdomar!

#5 • Uppdaterat: 2014-10-24 21:32
Boxer

Men ESP går att koppla ur. På riktigt. Inte tjafs som kopplar in ESP igen om man råkar komma över 40 knyck.
I jobbet kör jag sådant skräp, härligt att sedan sätta sig i subban och veta att har jag kopplat ur ESP så har jag.

#6 • Uppdaterat: 2014-10-24 23:17
Lason1

Ja jag gillar inte när bilen bestämmer vad och hur jag ska göra!

#7 • Uppdaterat: 2014-10-25 00:04
Rikard

Varför skulle man vilja koppla ur ABS ??
Jag har åkt mycket bana med mina BMWs, på en bana som tex Sviestad som tar en dryg minut att svänga runt tjänar jag 2-3 sek med ABS jämfört med utan, jag har provat för att många tycker att man varken ska ha servo el ABS på bana för känslans skull. Jag hade en 325 E30 utan vaken det ena el andra, när jag lagat ABSen och fått dit servo kunde jag bromsa senare och stå på bromsen in i kurvan ist för att behöva släppa innan, och så kunde jag köra längre utan att bli trött i armarna.
ESP vet jag inget om, så nya farkoster hålls jag inte med.

#8 • Uppdaterat: 2014-10-25 07:51
Lason1

Har man kör isbana utan riktiga idsäck vet man varför man inte ska ha ABS. Finsn helt enkelt inte tillräckligt med fäste för att ABS ska kunna göra sitt jobb så i princip åker man bromslös. På blankis bromsar det bättre med låsta hjul. Har man däremot isracingdäck eller rallydäck så ABS kan hitta fäste, då är det inget hinder.

#9 • Uppdaterat: 2014-10-25 09:56
Pi

Fast de allra flesta av dessa bilar går nog trots allt på vanliga vägar och då ser inte jag heller nåt större behov av att kunna koppla ur ABS-bromsarna. Tror tvärtom att de flesta förarna av denna typ av bilar behöver alla förarstödsystem som finns för självförtroendet för många av dessa förare är nog i många fall betydligt större än den faktiska kunskapen och erfarenheten att köra denna typ av bilar - alltså unga förare typ med kepsen bak och fram...:) Jo - jag vet att jag generaliserar men en aning sanning finns nog ändå i mina generaliseringar... Dom kanske inte köper bilarna helt nya men även dessa blir begagnade och då når dom dessa förare.

#a • Uppdaterat: 2014-10-25 10:19
Rikard

Jag åker fulldubb på isen, så det problemet har jag inte tänkt på.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.