Skratta eller gråta? Med blandade känslor lämnar jag tillbaka nycklarna till Jeep Grand Cherokee i starkaste utförande och undrar vad i hela friden jag ska skriva. Är detta enbart en tung, vrålstark och osympatisk proteinbiff som raskar på uttömningen av jordens oljeresurser? Eller är den exempel på att USA faktiskt kan bygga urstarka, maxutrustade bilar med bra köregenskaper och ge dem ett trots allt överkomligt pris?
Dunderversionen av Grand Cherokee heter nu enbart SRT, i stället för SRT8 som föregångaren från 2006. Förkortningen utläses Street and Racing Technology och står för en avdelning inom Chrysler/Jeep som fintrimmar utvalda modeller. Enklaste tricket för att få mer fart på en redan snabb modell (SRT8 hade 6,1-liters HEMI-V8 på 425 hk) var förstås att öka effekten. SRT har en kraftigt omarbetad 6,4-liters V8 som utvecklar 468 hk, samtidigt som förbrukningen ska ha minskat med upp till 13 procent.
Ingenjörerna har lagt till den allt populärare finessen cylinderavstängning när motorn inte belastas. I normal landsvägsfart kör jag därför denna 2,5-tonsbest på enbart fyra cylindrar och då går ju inte så mycket bränsle åt. När jag trampar på gaspedalen skenar den digitala förbrukningsvisaren men så går det också undan något oerhört. Accelerationen till 100 km/tim tar fem sekunder och ökningen slutar inte förrän vid 257 km/tim. Det kollade jag aldrig.
Komforten är utom all kritik, SRT är maxutrustad och rullar fram med stor pondus.
Experterna som fintrimmat chassit har uppenbarligen haft lyckade dagar på jobbet. SRT8 var snabb men krängig och hasade så fort föraren satte bilen på lite prov. Det är inte den nya modellen, tvärtom. Jag förbluffas av hur exakt och ”tight” bilen rör sig på de provocerande småvägar jag letar upp ett stycke utanför Turin, där provkörningen sker.
Inga däckskrik, inget hasande eller kasande, knappt en nigning i böjarna. De rattmonterade växelvipporna förhöjer känslan av att hantera en mycket mindre bil. Att automatlådan är enbart femväxlad stör inte mig, det finns såar av vridmoment att ösa ur, men en åttaväxlad låda kommer nästa år.
Med ett vred mappar jag om de adaptiva stötdämparnas arbete, växlingarnas snabbhet, styrningens tröghet och 4WD-systemets kraftfördelning. Allt från ”Tow and Snow” till ett banläge då också antisladdsystemet släpper tyglarna en aning.
Sverige får cirka 30 bilar av en planerad produktion på 5 200. Jeep Grand Cherokee SRT må vara fullkomligt knäpp i många avseenden men ingen kan ta ifrån den att den också är kul.
Diskutera: Vad tycker du om Jeep SRT?
PRIS, FRÅN KR: 709 900.
MODELL: Högprestanda-suv.
SÄLJSTART: Nu.
MÅTT, CM: L 485/B 194/H 175.
TJÄNSTEVIKT, KG: 2 435.
MOTOR: V8, stötstänger, fyra ventiler/cylinder. Volym 6 417 cm3. Max effekt 468 hk vid 6 250 v/min. Max vridmoment 640 Nm vid 1 600 v/min.
KRAFTÖVERFÖRING: Fyrhjuldrift, fördelning fram/bak 50/50 alt. 35/65 beroende på vald inställning.
PRESTANDA: Toppfart 257 km/tim. 0–100 km/tim 5,0 s.
FÖRBRUKNING: 14,1 l/100 km.
CO2-UTSLÄPP: 328 g/km.
KONKURRENTER: Range Rover Sport Supercharged, Porsche Cayenne Turbo.
Plus: Oväntat hanterlig att köra, anständigt pris jämfört med konkurrensen, maximal utrustning.
Minus: Extremt törstig och tung, otidsenlig.
Vad nytt? Muskelversion av Grand Cherokee med specialtrimmat chassi.
För vem? Den som vill ha en extrem suv under miljonen.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Det är så löjligt att vi i lilla Sverige ska behöva har skuldkänslor och skämmas för att vi kör stora bensinslukande bilar, när de som verkligen skulle behöva göra något åt saken inte bryr sig alls (USA). Ta för dig i stället och njut!
Den här bilen må vara kul men den är inte 710.000 kul.
Torde vara roligare att köpa en begagnad Ferrari eller så.
@Thommys: om alla resonerade så... individens attityder utgör samhället....
@Jes: om du kör så lite är det bra gjort. Nu är det bara att dubbla bränslenotan och hosta upp 700 000 riksdaler
Onehp
Om alla i Sverige resonerade så (i USA gör de ju redan det). Sveriges hela nettoutsläpp CO2 är mindre än 0,2% i världen. Hälften av det kommer från trafiken. Ännu mindre kommer från personbilarna. Svensken släpper ut totalt en fjärdedel CO2 av vad amerikanen släpper ut, sett till per person, av det utgör bilåkandet bara en del.
Calle Carlquist lilla tur utgör en sådan liten del att jag inte ens vet hur många nollor som kommer efter kommatecknet innan procentsatsen. Han behöver inte ha något dåligt samvete, det kan amerikanen ha istället.
Ska några bilister ha dåligt samvete i Sverige så är det de som kör med gamla bilar.
Den är bara politiskt inkorrekt i Sverige och ledningen för Chrysler-Jeep vet förmodligen inte ens var Sverige ligger. Försäljningen i Sverige är nog helt försumbar för Jeep.
I USA där man aldrig kör fortare än 70 MPH och sällan långsammare på motorväg (och därmed inga omkörningar) skulle fyra cylindrar, 3,2 liter och 234 hk räcka. Så varför släpa runt de andra 4 cylindrarna hela tiden.
Av de 1,4 liter/mil som bilen drar går nära 1 liter/mil åt för att rotera motor och växellåda.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.