Nästa artikel
Stopp för gamla bilar i Paris
Nyheter

Stopp för gamla bilar i Paris

Publicerad 2 juni 2016
Bara moderna bilar i Paristrafiken från och med 1 juli.
Fyrhjuliga fordon som registrerats före 1997 får snart inte rulla längre i den franska huvudstaden.
Från och med 1 juli 2016 får bilar äldre än 19 år inte trafikera Paris gator. De som bryter mot lagen riskerar böter på mellan 35 till 450 Euro. Dagens Nyheter, som hänvisar till franska tidningen Les Echos rapporterar att fyrhjuliga fordon som registrerats efter 1997 kommer att få ett certifikat som ska vara synligt i vindrutan för att informera polisen om fordonets ålder och motor. År 2020 kommer endast fordon som registrerats efter 2010 att tillåtas i Paris.

När det gäller tvåhjuliga fordon är det förbud för de som registrerats innan 31 maj 2000.

De styrande i Paris har tidigare vidtagit flera åtgärder för att minska de omfattande luftföroreningarna i staden.
 
Diskutera: Borde någon svensk stad ta efter Paris exempel?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2016-06-02 13:54
Hackenbush

Radikalt och lite desperat men något måste tydligen göras där för att få ner luftföroreningarna. Kör det så många i Paris med bilar äldre än 19 år att det kommer att göra skillnad?

#2 • Uppdaterat: 2016-06-02 14:17
Tobo

Är det verkligen så många gamla bilar i Paris?
Min erfarenhet av Paris bilpark är att det mest är nyare (om än med ganska många småbucklor) småbilar typ Clio, C3 och 208.

#3 • Uppdaterat: 2016-06-02 15:59
Vidstige

Är väl bättre att gå på generation av reningsteknik, exempelvis euro 4, euro 5 etc (på svenska kallad miljöklass). Då kunde man även göra skillnad på diesel och bensin, exempelvis kräva euro 5 eller till och med euro 6 på diesel 2020.

#4 • Uppdaterat: 2016-06-02 16:28
S-E S

Fransmännen har väldigt många dieslar i trafiken. Kan det vara orsaken?

#5 • Uppdaterat: 2016-06-02 20:16
Axa

Sverige lär väl ha Europas äldsta bilpark och min erfarenhet från övriga Europa är att det mestadels är nyare bilar.
I Sverige är väl varannan bil äldre än 1997.

#6 • Uppdaterat: 2016-06-02 22:10
saabnisse

Finns det några franska bilar som är 19 år?
Ok kanske, men då är det nog äldre välskötta veteraner som inte körs mycket.

#7 • Uppdaterat: 2016-06-02 22:16
Raywave

Mer effektivt hade ju varit att förbjuda allt utom elbilar, el åtminstone förbjuda eller straffskatta alla dieselbilar som i London. Det kanske kommer när de franska biltillverkarna fått fram egna elbilar om några år.

#8 • Uppdaterat: 2016-06-02 22:43
PREVIA

Snart tillåts inte dieselbilar åka in i några av Europas större städer, men man kan fortfarande åka omkring på vägarna utanför städerna och då är det sådan tur att dieselbilen är 30 % effektivare än bensinbilen enigt vissa och kan ta en längre än bensinbilen när man är hänvisad till landsvägen i fortsättningen. Men det är inte bara nackdelar ,man gör inte av med så mycket pengar annat än för bränslet när man åker förbi städerna och vem vet det kanske dyker upp fler sevärdheter utefter vägarna som fler Mac Donalds när huvuddelen av alla bilister är hänvisade dit.

#9 • Uppdaterat: 2016-06-03 08:09
Lason1

Vet inte alls hur det funkar där, men är det ingen i såna storstäder som åker kollektivt?

Kan inte minnas att det var anmärkningsvärt mycket bilar när jag var i Berlin t.ex...

#a • Uppdaterat: 2024-05-13 23:49
Gäst (ej verifierad)

Det bättre att gå på Euro-klassning som man gör i en del tyska städer, istället för på ett årtal.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.