Gamla dieselbilar kan förbjudas i Paris.
Några svenska städer har infört förbud mot dubbdäck på vissa gator för att förbättra luftkvaliteten, Paris tar det ännu längre.
Stockholm, Göteborg och Uppsala har infört förbud mot dubbdäck på vissa gator för att förbättra städernas luftkvalitet.
Paris går flera steg längre. Borgmästare Anne Hidalgo tar till drastiska åtgärder för att komma till bukt med föroreningarna som ligger som ett tungt lock över den franska huvudstaden, rapporterar nyhetsbyrån AP.
Planen är att succesivt förbjuda de fordon som smutsar ned allra mest. I ett första steg, från och med juli i år, betyder det att dieseldrivna bussar och lastbilar registrerade innan 2001 inte längre får rulla in i stadskärnan. Sedan kommer förbudet gradvis att utökas och 2020 är tanken att samtliga dieselfordon som tillverkats innan 2011, även personbilar och motorcyklar, ska vara bannlysta från innerstaden.
Precis som de svenska städerna med dubbdäcksförbud riskerar Paris dryga EU-böter eftersom halterna av hälsofarliga partiklar överskrider gränsvärdet.
Förra året, när rekordhöga partikelhalter uppmättes i Parisluften, mer än dubbelt så höga som tillåtet, infördes en tillfällig begränsning av bilåkandet som innebar att Parisborna bara fick använda sina bilar varannan dag.
Diskutera: Vilka fordon tycker du borde portas från stadskärnorna?
Paris går flera steg längre. Borgmästare Anne Hidalgo tar till drastiska åtgärder för att komma till bukt med föroreningarna som ligger som ett tungt lock över den franska huvudstaden, rapporterar nyhetsbyrån AP.
Planen är att succesivt förbjuda de fordon som smutsar ned allra mest. I ett första steg, från och med juli i år, betyder det att dieseldrivna bussar och lastbilar registrerade innan 2001 inte längre får rulla in i stadskärnan. Sedan kommer förbudet gradvis att utökas och 2020 är tanken att samtliga dieselfordon som tillverkats innan 2011, även personbilar och motorcyklar, ska vara bannlysta från innerstaden.
Precis som de svenska städerna med dubbdäcksförbud riskerar Paris dryga EU-böter eftersom halterna av hälsofarliga partiklar överskrider gränsvärdet.
Förra året, när rekordhöga partikelhalter uppmättes i Parisluften, mer än dubbelt så höga som tillåtet, infördes en tillfällig begränsning av bilåkandet som innebar att Parisborna bara fick använda sina bilar varannan dag.
Diskutera: Vilka fordon tycker du borde portas från stadskärnorna?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Det är ett klokt beslut att porta fordon som har undermålig och föråldrad avgasrening. Moderna dieselbilar har avancerade katalysatorer, partikelfilter och även NOx-renare. Äldre saknar denna utrustning.
Skulle behövas vissa "gröna zoner" även i Sverige mot gamla bilar som är föråldrade.
Misstänker att Stockholm lär haka på den iden snabbare än någon hinner säga dubbdäcksförbud...
Nejnej, i Sverige kommer aldrig gamla bilar att förbjudas man inför såklart hellre "gammalbilsskatt" eller en extra "nerskitningsskatt" för de som med gamla bilar vill köra in i städerna. Att nerskitningen blir samma när alla hellre betalar "nerskitningsskatten" spelar ingen roll eftersom man får ju in skattepengar. Ett nytt och innovativt sätt att få bilisterna att öppna börsen igen.
Oslo har dieselförbud vissa dagar, gäller för turister eller andra som vill besöka Oslo att hålla reda på,vilka dagar det är förbud om man kommer i en dieselbil, annars får man åka någon annanstans vilket kan vara svårt om man redan bokat hotell eller om de man besöker bor i Oslo.
http://teknikensvarld.se/oslo-forbjuder-dieselbilar-120349/
Snart är man bara hänvisad till Säffle som resmål som i Alfredssons monolog om man kör diesel.
Förbjud folk att bo i städer.
Eftersom så många vill bo i städer, måste det vara underbart att få andas dieselavgaser! Vi som bor "på landet" har bara inte upptäckt det än.
Och jag som kollar blocket efter gamla skattefria dieselbilar.
Men inte är dom billiga inte. Finns en Volvo 740 diesel på blocket nu från 1984.
Den kostar 37.000 kronor.
Bussar som inte får köras i städernas miljözoner gäller självklart bara Svenska bussar, utländska bussar från tex östländer som spyr ut kvastar av svart rök får självklart svänga upp vid slottet i Stockholm som exempel.
Förbjud förbud!!!
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.