Rekonstruktören Guy Lofalk begär att rekonstruktionen av Saab Automobile stoppas, enligt ett pressmeddelande från Saabs ägarbolag Swedish Automobile.
Om rekonstruktionen avbryts är Saab inte längre skyddat från konkurs och utmätningar från kronofogden. Bolaget har nu fem dagar på sig att yttra sig till Vänersborgs tingsrätt.
”Ledningen för Saab Automobile kommer att överväga framtida steg och fortsätta diskussionerna med Youngman om den finansiering som är nödvändig för att betala löner och fortsätta rekonstruktionen”, skriver Swedish Automobile.
Det här är andra gången Guy Lofalk ansöker om att avbryta rekonstruktionen. Ansökan som lämnades den 20 oktober drogs tillbaka efter en vecka sedan investeringar från kinesiska Youngman och Pang Da presenterats.
Diskutera: Var det här dödsstöten för Saab?
Swedish Automobile Informed By Administrator Of Application To Terminate Voluntary Reorganization
Trollhättan, Sweden: Swedish Automobile N.V. (Swan) announces it has been informed that the administrator of the reorganization, Mr. Guy Lofalk, will apply for termination of the voluntary reorganization of Saab Automobile AB (Saab Automobile) and two subsidiaries with the District Court in Vänersborg, Sweden.
Saab Automobile and its creditors have approximately five to six days to submit their view to the District Court before the Court takes a final decision about termination of the reorganization. The management of Saab Automobile will consider future steps and continues the current discussions with Youngman about the necessary funding to pay the wages and be able to continue the voluntary reorganization.
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Vila i frid Saab.
Det är inte kört.
Det finns alltid en plan,, (vart man nu hunnit i alfabetet)...
Men jag tror inte att kineserna vill ha en konkurs.
Det är alltid kul att läsa Saabs United och kommentarerna...
http://www.saabsunited.com/2011/12/press-releasse-swedish-automobile-informed-by-administrator-of-application-to-terminate-voluntary-reorganization.html#comments
Liten lista över VM:s alla planer och löften som skulle rädda Saab:
Antonov - sprack inte oväntat
Hawtai - sprack
Youngman, Pang Da och Swan - sprack
NSC - sprack
Endeavor Advisory Group - ja, vad var det? Sprack gjorde det i alla fall.
Brasilienspåret - sprack
Europeiskt storbank - ja, vad var det?
Swedish Automobile coöperatief UA och Youngman - sprack(?)
Youngman och Pang Da - sprack
Youngman och kinesisk storbank - sprack
Och nu ännu en plan; Youngman köper preferensaktier i SWAN. Nån som tror att NDRC ger klartecken till detta? Att putta in några (10?) miljarder i SWAN för att hålla igång Saab tills GM är ute ur bilden? Vilket f.ö. lär dröja, då även den nya plattformen (Phoenix (sic)) består till delar av GM:s teknik.
Undrar vad nästa plan blir? ;-)
Kan man inte lägga ner och göra KK någon gång och ge Trollhättan en chans.
Just nu ligger SAAB som en gigantisk stop-propp och hindrar allt.
Jag är säker på att duktiga ingenjörer startar nya bolag som utvecklar teknik till övrig bilindustri.
Det ger också möjlighet för andra bolag att lego-tillverka bilar i fabrikerna, så som Subaru vill göra.
Men så länge SAAB finns kvar lär inget nytt hända, bara en massa arbetare som inte får några löner.
SAAB som bilmärke är dött.
Audi, Phonix är, i motsats till de modeller som egentligen skulle vara under tillverkning nu, inte alls bunden till GM.
Där går det att ersätta GMs prylar med andra tillverkares.
LC4, KK är ingen bra lösning, det ger visserligen de anställda löner genom statliga lönegarantin, men det ger absolut noll till de leverantörer som väntat på pengar länge.
saabnisse, jo Phoenix är till vissa vitala delar knutna till GM. Däremot kan man till höga kostnader och lång tid utveckla nya och egna lösningar på dessa delar.
Hursomhelst spelar ett sådant scenario ingen roll. Säger GM nej till sista(?) planen (eller om NRDC gör det, vilket är synnerligen troligt), så är det kört. Då blir det inga bilar som kommer av bandet på flera år. I alla fall inga som heter Saab.
Jo men Saabnisse, de leverantörer som levererat till SAAB har varit medvetna om riskerna sedan förra rekonstruktionen.
Om man nu ENBART har SAAB som kund så har man ingen vidare affärsplan. Visst kommer de att förlora pengar, men om någon annan tillverkare satsar på tillverkning i Sverige och Trollhättan så har dessa en möjlighet att få leverera till dessa.
GM sa nej – säg nej till GM!
Under flera år misskötte GM Saab, la grunden för den situation som råder i dag.
GM begärde Saab i likvidation, sålde ut produktionsutrustning till Kina, men såg chansen att tjäna ytterligare några dollar genom att sälja till Muller & co.
Men GM har inget annat mål än att historien om Saab ska avslutas, enligt Lofalk var GM inte ens villiga att diskutera någon fortsättning.
GM tycker att svenska skattebetalare ska stå för notan när Saabanställda m fl blir arbetslösa.
Vem kan lita på GM? Säg nej till GM, köp inga Oplar, Chevor eller andra GM-bilar!
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.