Stellantis och flera andra företag i bilindustrin har börjat testa elbilsladdning direkt i vägen, istället för att föraren ska behöva stanna och koppla in en sladd.
Elvägar brukar ofta ha en skena som kan ladda tyngre fordon, men här handlar det istället om induktiv laddning som görs genom att montera in en laddskena i vägen.
De första testerna med en eldriven Fiat 500e visar att bilen kan köras i vanlig motorvägshastighet utan att förlora energi i batteriet. Bilen laddas därmed inte alls med lika hög effekt som vid en snabbladdare, men bilen tappar heller inte någon räckvidd trots att den körs, och enligt Stellantis ligger effektiviteten på samma nivå som vid en snabbladdare vilket i så fall är det stort framsteg för induktiv laddning.
Stellantis nämner ingen exakt laddeffekt, men det gör projektpartnern Iveco som hävdar att en eldriven buss kan laddas med 75 kW medan den körs i 70 km/tim. Testerna körs i Italien och det är oklart hur tekniken ska fungera i vinterväglag.
Kommentarer till artikeln (6)
- 17 juni 2022 motorcykelentusiasten skrev:…
- 17 juni 2022 Bara en dum idé detta.
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.