Det är inte bara i bilvärlden som elektrifieringen tagit fart. Även när det gäller lastbilar håller flera stora tillverkare på att gå över till någon form av eldrift.
Än så länge råder det delade meningar om det blir batterieldrift eller bränslecellsbilar som tankas med vätgas som kommer dominera när det gäller långdistanstransporter på väg. En annan lösning är att bygga så kallade elvägar där bilen laddas medan den körs.
Trafikverket har nu släppt en rapport som visar att utvecklingen av batterier och eldrivna lastbilar går ”oerhört snabbt”. Det har förändrat Trafikverkets arbete med elvägarna, som nu inte längre prioriteras lika högt. Istället blir snabbladdning längs vägen viktigare.
– De eldrivna lastbilar som finns på marknaden och som förväntas komma den närmaste tiden är hybrider eller batteridrivna lastbilar. För att dessa ska kunna användas, och ge ett betydande bidrag till klimatmålen, behövs i första hand en infrastruktur för stationär laddning, säger Magnus Lindgren, senior sakkunnig på Trafikverket.
Trafikverkets rapport visar att batteriutvecklingen går ”oerhört snabbt”
Elvägarna finns fortfarande kvar på projektbordet och enligt Trafikverket har elvägarna fortfarande potential att sänka utsläppen för fjärrtransporter.
Nu är planen att bygga 240 mil elväg, mindre än regeringens plan. Men antalet lastbilar som kommer använda dem beräknas bli betydligt färre än i tidigare prognoser.
– Klimateffekterna från elvägar är lägre än vad tidigare bedömningar har visat men förväntas ändå kunna bidra med en reduktion på uppemot 15 procent av de totala utsläppen från tung trafik 2040, säger Kenneth Natanaelsson, biträdande programledare på Trafikverket.
Läs också: Hundratals mil elväg – och nya snabbladdare för lastbilar
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.