Chefen för den stora Stellantiskoncernen, Carlos Tavares, är trött på att vänta på politiska beslut. Nu säger han att koncernen ska avsluta alla sina lobbyaktiviteter i Europa.
– Vi har inte längre några lobbyister. Vi förhandlar inte längre, säger sa han i en intervju med Automobilwoche under teknikmässan CES.
Redan förra sommaren meddelade Stellantis sitt utträde ur Acea, Europas största lobbyorganisation för biltillverkare.
Carlos Tavares, som tidigare själv varit ordförande för Acea, har flera gånger tidigare uttryckt kritik mot EU:s allt tuffare utsläppskrav för avgasbilar och kallat den pågående omställningen till eldrift för helt politiskt motiverad. Han vill hellre satsa på flera olika drivlinor istället för bara batterieldrift.
– Vi har inte tid att vänta på politiska beslut. Vi måste agera snabbare än så. Dessutom kommer många kunder, som dagens utveckling ser ut, inte att ha råd att köpa en ny elbil, vilket gör att de kommer att fortsätta använda sin fossildrivna bil med förbränningsmotor ännu längre än beräknat, säger han.
Carlos Tavares varnar också för konkurrensen från kinesiska biltillverkare, vars elbilsmodeller är betydligt billigare än de europeiska.
– Prisskillnaden är signifikant. Om den nuvarande situationen inte förändras kommer europeiska medelklasskunder i allt större utsträckning välja kinesiska modeller, säger han.
I stället för traditionell lobbyverksamhet lanserar Stellantis vad de kallar Freedom of Mobility Forum, som beskrivs som ett årligt öppet forum för en öppen och faktabaserad debatt kring hållbar mobilitet. Här ska olika intressenter i branschen, inklusive biltillverkare, akademiker, politiker och forskare, kunna delta.
Stellantis är världens fjärde största biltillverkare. Företaget bildades 2021 efter en sammanslagning av Fiat Chrylser och PSA Peugeot Citroen.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (7)
- 15 januari 2023 Raphael skrev: Hx30…
- 15 januari 2023 N-iklas, européer gillar…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.