Slipning av betongvägsträckan på E4 utanför Uppsala.
Betongsträckan på E20 utanför Eskilstuna har slitits snabbare än beräknat. Bristande kunskaper i upphandlingen kan ligga bakom.
Sträckan har blivit spårig och i vintras sattes det upp skyltar som varnade för detta. Normalt sett ska betongväg slipas efter ungefär 20 år och den aktuella sträckan är bara 15. Detta kan jämföras med asfalt som normalt sett behöver läggas om var sjunde år.
Sveriges Radio Sörmland intervjuade Ellen Dolk, forskningsingenjör på Statens väg- och trafikforskningsinstitut (VTI), om saken. Hon menar att det troligtvis handlar om en dåligt planerad upphandling och att den typen av problem som uppstått på sträckan inte är normalt.
– Om det läcker in vatten i fogarna kan det bildas hålrum under betongen och det vanligaste problemet är att det då spricker, men det har det inte gjort i Eskilstuna, säger Ellen Dolk.
VTI har inte undersökt sträckan specifikt men Ellen Dolk säger att det troligtvis handlar om att det övre, mer slitagetåliga lagret, har gjorts för tunt. Att betong blir ett vanligare vägmaterial tvivlar hon inte på.
– Jag tror att det kommer att komma fler betongvägar, till exempel i tunnlar är betong väldigt fördelaktigt, dels för det mindre frekventa underhållet och dels för brandrisken. Det gör att inför Förbifart Stockholm med de långa tunnlarna, där man vill ha betong, kommer man behöva öka betongkunskapen i Sverige. Så det behöver byggas några betongsträckor så att vi lär upp oss, säger Ellen Dolk.
Källa: P4 Sörmland
Diskutera: Tror du att betongvägar är ett bra alternativ i Sverige?
Sveriges Radio Sörmland intervjuade Ellen Dolk, forskningsingenjör på Statens väg- och trafikforskningsinstitut (VTI), om saken. Hon menar att det troligtvis handlar om en dåligt planerad upphandling och att den typen av problem som uppstått på sträckan inte är normalt.
– Om det läcker in vatten i fogarna kan det bildas hålrum under betongen och det vanligaste problemet är att det då spricker, men det har det inte gjort i Eskilstuna, säger Ellen Dolk.
VTI har inte undersökt sträckan specifikt men Ellen Dolk säger att det troligtvis handlar om att det övre, mer slitagetåliga lagret, har gjorts för tunt. Att betong blir ett vanligare vägmaterial tvivlar hon inte på.
– Jag tror att det kommer att komma fler betongvägar, till exempel i tunnlar är betong väldigt fördelaktigt, dels för det mindre frekventa underhållet och dels för brandrisken. Det gör att inför Förbifart Stockholm med de långa tunnlarna, där man vill ha betong, kommer man behöva öka betongkunskapen i Sverige. Så det behöver byggas några betongsträckor så att vi lär upp oss, säger Ellen Dolk.
Källa: P4 Sörmland
Diskutera: Tror du att betongvägar är ett bra alternativ i Sverige?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Jo eller så kan man anlita människor, kanske utanför landets gränser, där man kan lite mer om betong vid vägbygge än att uppfinna hjulet själv.
Tror inte det är någon dålig upphandling. De som bjöd på flottaste midagen vann upphandlingen. Är det inte så det går till, lite mutor eller ge jobbet till någon bekant.
Men tänk att det redan är 15 år... känns som igår ;)
Har också reagerat på att betongvägen är spårig... tyskarna fixar det där lite bättre, känns det som...
Så här i valtider en fråga för alla politiker som varken vill importera olja att göra asfalt av, eller vill bryta kalksten på Gotland att göra cement för betong av!
" Så det behöver byggas några betongsträckor så att vi lär upp oss"
Fast om man kommer på att man gjort fel sisådär 15 år efteråt, så är det en hyffsat lång lärotid. ;-)
Dubbdäck ?
Jag kommer ihåg hur ViB anmärkte på vägen när den öppnade för trafik att den inte var så behaglig att åka på. Den var hoppig. Då fick de slipa om den och nu är det så här.
Upphandling... utförandet är ju fel!
Åker sträcka till landet t o r och kommer man ner i spåren låter det som det åskar konstant!! Bedrövlig väg! jämför vi med Tyskland ligger vi som alltid ljusår efter... Betongvägar är bra men gör det på rätt sett!!
Lite fånigt att jämföra med Tyskland som varken har dubbdäck eller salt.
Och saltet är nog största boven, det är ingen lyckad kombination med cementbaserade produkter.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.