Lastbilsolyckan på Södertäljebron har orsakat stor trafikpåverkan.
Efter lastbilsolyckan innan midsommar fick bron vid E4/E20 i Södertälje så omfattande skador att reparationen blir klar först i mitten av augusti.
Det var natten till midsommarafton som en lastbil välte och kilades fast i Södertäljebrons balkar och räcken.
”För att återställa och reparera bron måste vi byta ut ett antal balkar vilket är ett komplicerat arbete. Eftersom bron har förskjutits så måste den först stagas upp och stabiliseras innan vi börjar byta ut balkarna. Det kräver enorm precision samt en stor säkerhetsapparat för att säkra alla moment”, skriver Trafikverket på sin hemsida.
Under reparationen kommer inga södergående fält att hållas öppna för trafik. Målet är att kunna öppna bron för trafik igen i mitten av augusti. Trafiken leds om via Saltsjöbron. Trafikanter uppmanas också att ta alternativa vägar söderut, exempelvis väg 55 mellan Enköping och Strängnäs.
Diskutera: Har din resväg påverkats av olyckan på bron?
”För att återställa och reparera bron måste vi byta ut ett antal balkar vilket är ett komplicerat arbete. Eftersom bron har förskjutits så måste den först stagas upp och stabiliseras innan vi börjar byta ut balkarna. Det kräver enorm precision samt en stor säkerhetsapparat för att säkra alla moment”, skriver Trafikverket på sin hemsida.
Under reparationen kommer inga södergående fält att hållas öppna för trafik. Målet är att kunna öppna bron för trafik igen i mitten av augusti. Trafiken leds om via Saltsjöbron. Trafikanter uppmanas också att ta alternativa vägar söderut, exempelvis väg 55 mellan Enköping och Strängnäs.
Diskutera: Har din resväg påverkats av olyckan på bron?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Det är helt bizzart..
Jag tycker det är helt skandalöst, för att vara ärlig. En sådan pulsåder som E4 är, (eller för den delen, Södertälje kanal) och så ska det ta över en månad att fixa till en bro? Jag ser inga som jobbar där på kvällar eller nätter, vilket faktiskt borde ligga på Trafikverkets ansvar att se till. Något annat man ska tänka på, är ju att detta är oacceptabelt ur beredskapssynvinkel. Men så långt tänker väl ingen idag.
Det är väl klart att ingen jobbar på bron nu, den skall ju inte vara klar förrän i augusti
Snarare är det väl så att det borde ha funnits ett varningssystem för fordon som är för höga.
LR?
Frågan är om man kan hitta kvalificerade entreprenörer som vill "jobba genom nätterna" med så kort varsel ...
Ni besserwissers, försök tänk lite längre istället för att spy galla över att ni inte ser några jobbare. Även ni
borde förstå att det är ett otroligt jobb med att på säkert sätt kunna fastslå i vilket skick bron befinner sig, för att sedan kunna beräkna vilka åtgärder som skall till. Beräkningen av reparationsåtgärderna kan ju inte
ske efter tidigare kända mallar då mycket är deformerat och skadat på sätt som ingen kunnat förutse.
hoppas att jag slipper läsa en massa kverulanters inlägg, som ofta syns i polemiken japanska bilar kontra tyska
Kära Trafikverket! Om ni inte kan reparera en bro på flera veckor anlita gärna de som kan fixa det på några dagar - japaner, kineser, holländare, m.fl....
Man ska naturligtvis ha en reservbro till hands, allt annat är skandal och miljöpartiets fel.
Att man inte kan laga bron på nolltid är väl ganska naturligt, men det borde gå relativt snabbt att montera en bypass-bro med så gott som likvärdig kapacitet. Såna saker borde Försvarsmakten ha kunnande om.
@Claes Antonsson, borde det inte vara varning för alltför _breda_ fordon? Den här lastbilen låg ju på sidan :-)
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.