För den nya uppfinningen Skyrunner är inga hinder för svåra att ta sig över. Som terrängbil kan den ta sig fram i många lägen, och när det inte räcker till är det bara att fälla ut vingarna och ta sig upp mot skyarna.
Det tar tre minuter att byta läge på Skyrunner från terrängbil till sportflygplan. Som flygplan behövs ingen landningsbana för start och landning, dock kan det vara bra med en stor öppen sträcka som till exempel en äng eller strand.
0-100 på 4,3 sekunder
Skyrunner väger 420 kilo och behöver 4,3 sekunder på sig att gå från helt stillastående till 100 kilometer i timmen. Det gör den tack vare EcoBoost-motorn på 1,0 liter, som ger 123 hästkrafter och ett vridmoment på 200 newtonmeter. Maxhastigheten är 185 kilometer i timmen på marken och 90 kilometer i timmen i luften.
Den som vill flyga en Skyrunner behöver dock en licens, som tar ett par dagar inklusive 12 timmars flygtid att ta.
Än så länge finns inget som tyder på att Skyrunner kommer till Sverige. Om den ändå skulle göra det lär priset bli högt, i USA går den på 119 000 dollar, ungefär 775 000 kronor.
Diskutera: Vad tycker du om Skyrunner?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Dylika hybrider är och förblir skräp.
Vib glömde att berätta att den flyger med skärm.
http://www.dailymail.co.uk/sciencetech/article-2481655/The-car-FLY-All-terrain-SkyRunner-buggy-quick-Porsche-soar-sky-55mph.html
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.