Det holländska företaget PAL-V, som står för ”Personal Air and Land Vehicle” har utvecklat en trehjulig bil som kan fälla ut rotorblad och flyga som en gyrokopter.
En prototyp kallad PAL-V One har byggts och testats med lyckat resultat. Fokus i utvecklingen har legat på att flygegenskaperna inte ska komma på bekostnad av vägegenskaperna och enligt PAL-V har fordonet en bils komfort och en motorcykels smidighet på vägen. PAL-V är nämligen konstruerad med ett ”tiltsystem” som gör att den lutar vid kurvtagning likt en tvåhjuling.
Känner du för en flygtur fälls rotorblad ut på tio minuter genom en knapptryckning och farkosten kan sedan flyga i 35 – 50 mil innan den måste tankas.
Den drivs av en 230-hästkrafters bensinmotor och gör 0-100 km/h på 8 sekunder på marken. Räckvidden på mark ska vara 120 mil.
Den rymmer två personer och försäljningsstart för en produktionsklar version planeras till 2014. Något pris är inte helt bestämt och för att kunna framföra en PAL-V i luften krävs flygcertifikat och 20 till 40 timmar av extra flyglektioner.
Diskutera: Vad tycker du om PAL-V One?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Känslan av att kunna se ner på Essingeledens köer, och dessutom i 180 blås, lagligt, torde nog vara värt en del...
Flygande bilar har ju byggts några gånger genom åren. Ingen har dock kommit i massproduktion.
De har varit tämligen miserabla som bilar. Utan komfort och tagit stor plats. Klumpiga skapelser. Egenskaperna i luften har väl inte varit så mycket bättre de heller.
Det här verkar vara något betydligt smidigare. Det är nog smart att bygga den som eh gyrokopter, med tanke på storleken. Såna försvann nog under 50-talet. Jag vet inte varför. De var kanske inte så snabba och bränsleeffektiva.
Att kalla detta för bil är väl att ta i och jag tvivlar på att varken komfort eller vägegenskaper kommer i närheten av ens en mycket billig normal bil.
Men den är säkert bättre än tidigare skapelser.
Om priset är rätt så kan den väl finna köpare. Det praktiska behovet kan väl ifrågasättas och i vårt land får den nog inte användas var som helst, väl?
Men den har ju hög coolhetsfaktor och impar på omgivningen...
Det finns betydligt bättre och säkrare konstruktioner med fastvinge. I USA, var eljest?
Ja, Jes, jag följde på Discovery för några år sen den där veterinärkillen som byggde en kit-car typ Lotus 7, renoverade en E-type, byggde ett litet flygplan och slutligen en helikopter, Intressant och roligt - men de avsnitten går minsann aldrig i repris...
Har varit uppe och flugit med en kompis i ett sportplan och vet att det faktiskt är ganska fritt däruppe. (Testade att spaka lite och tre dimensioner är lite annorlunda än två. När man svänger sin bil så kan man inte luta den i kurvorna och man behöver inte tänka på att då också hålla upp nosen - asfalten finns ju liksom där.)
Argotik, motivera!
Hydrokoptrar är normalt sett säkrare än det mesta.
Fräck manick! Vore något att ha och leka med:-)
Roy; hydrokopter är mycket säker, då den aldrig lyfter. Det gör däremot autogyron (gyrokopter). ;-)
Tack för korrigeringen, Audi A5 SB. Vilken tankevurpa! Rena träsket.
Hur som helst är gyrokoptern som princip något av det säkraste du kan flyga. Kollade förresten upp lite om den och de flygs fortfarande. En klart intressant maskin!
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.