Amerikanska trafikmyndigheten National Highway Traffic Safety Administration, NHTSA, ger grönt ljus åt Terrafugia Transition. Som första fordon får flygbilen tillstånd att både trafikera luftrummet och de amerikanska vägarna.
NHTSA har tagit hänsyn till dubbelnaturen hos den flygande bilen, därför undantas Transition från kravet om konventionellt fönsterglas eftersom rutorna måste stå pall mot fågelkollisioner. Istället har den Massachusettsbaserade tillverkaren använt sig av plexiglas. Flygbilen tillåts också rulla på en tyngre typ av däck som klarar påfrestningen vid landning.
”De här undantagen banar väg för Terrafugia att påbörja leveranser så snart vårt testprogram är avslutat”, skriver företaget i ett pressmeddelande.
Vad som nu återstår innan serietillverkning kan inledas är de obligatoriska krocktesterna. Förra året godkändes flygbilen som lätt sportflygplan.
Kräver landningsbana
Terrafugia Transition mäter två meter på höjden och sex meter på längden, den är tvåsitsig och har uppfällbara vingar som öppnar ett vingspann på åtta meter. Den som tänker sig att enkelt lyfta från bilkön får dock tänka om. Transition kräver en landningsbana på 520 meter.
Det blir heller inte billigt att köra flygbil. När modellen lanseras nästa år väntas priset landa kring 250 000 dollar, drygt 1,5 miljoner kronor. Hittills har 100 exemplar reserverats, uppger tillverkaren.
Diskutera: Vad tycker du om kombinationen bil och flygplan?
Länkar
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Skulle fullföljt mitt PPL... vad lätt det hade varit att ta sig till jobbet, har ju flygplats precis utanför dörren!
Fantastiskt "bilflyg"
Vet inte om kombinationen är så bra men totalt sett är det inte överdrivet dyrt eftersom en enkel motorseglare kostar ca samma pris. I Amerika kan detta bli en hit men i Sverige tror jag aldrig att den kan bli godkänd för annat än rent flygbruk.
Skulle ju kännas aningen genant att åka omkring med det där åbäket när andra ser :p Men ja i nödfall funkar det kanske :P
Som bil betraktad är den inte bara klumpig, utan också tämligen påver. Och även om det skulle finnas en och annan ledig raksträcka på någon landsväg, så lär den inte få landa någon annanstans än på flygplatser.
Så vad fyller den för funktion? Liknande försök har ju gjorts några gånger tidigare - den här är väl den första godkänd för färd på bilvägar - men de är och förblir uppvisningar. "Titta, jag kunde!"
Flygplats behövs och vilken småbil som helst är avsevärt bättre som bil betraktad och sammantaget borde ett normalt. litet plan plus bil knappast bli dyrare.
Amfibiebilar har lyckats bättre, men inte blivit någon större hit de heller.
"Den som tänker sig att enkelt lyfta från bilkön får dock tänka om. Transition kräver en landningsbana på 520 meter."
Så man startar alltså från landningsbanan - hm. De där 520 metrarna, är det start- eller landningssträcka?
"När modellen lanseras nästa år väntas priset landa kring 250 000 dollar"
Behöver priset också 520 m landningsbana ;-)
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.