Hyundai i40 kan få mild form av hybriddrivlina.
Om elbilen inte lyckas ersätta hybriderna helt, kan ny och enklare teknik göra hybriden och supermiljöbilen mer folklig.
Hyundai har nyligen presenterat två tänkbara, mer energieffektiva, drivlinor som kan hamna i de egna eller koncernsyskonet Kias modeller framöver.
Den ena är ett gasdrivet koncept baserat på Hyundai i30. Bilen är utrustad med tillverkarens nyutvecklade 1,4-liters T-GDI-turbomotor tillsammans och en ny dubbelkopplingslåda med torrlamellkoppling och sju växlar. 15 kilo gas lagras i en plasttank under golvet i bilens bagageutrymme och i gasdrift presterar motorn 117 hk/206 Nm med ett koldioxidutsläpp på 87 g/km.
Konceptet i40 48V Hybrid är kanske mer intressant. Det drivs istället av en 1,7 liters turbodiesel som stöttas av en mindre elmotor på 10 kW. Den senare fungerar även som startmotor och generator. Bilen har ett 48-voltsbatteri i reservhjulsbaljan som laddas av rörelseenergi, vid exempelvis inbromsning, eller direkt av dieselmotorn.
Batteriet är av bly/kol-modell istället för mer effektiva litium-jon celler. Den äldre batteritypen är billigare, avger inte lika mycket värme som litiumjon-celler och är lättare att återanvända, enligt Hyundai. Bilen drivs helt på el i lägre farter men elmotorn stöttar även dieselmotorn under acceleration eller vid ökad belastning.
Systemet kan även utrustas med en elektisk kompressor som ger drivlinan samanlagda 155 hk/360 Nm. Det milda hybridsystemet ökar bilens vikt med 46 kilo, vilket är förhållandevis lite i hybridsammanhang, samtidigt som det sägs minska bränsleförbrukningen med 20 procent. Tanken är även att den enklare och billigare tekniken ska återspeglas i priset vilket skulle öppna upp hybridsegmentet för nya kundgrupper.
Diskutera: Skulle du köra hybridbil om de var billigare?
Den ena är ett gasdrivet koncept baserat på Hyundai i30. Bilen är utrustad med tillverkarens nyutvecklade 1,4-liters T-GDI-turbomotor tillsammans och en ny dubbelkopplingslåda med torrlamellkoppling och sju växlar. 15 kilo gas lagras i en plasttank under golvet i bilens bagageutrymme och i gasdrift presterar motorn 117 hk/206 Nm med ett koldioxidutsläpp på 87 g/km.
Konceptet i40 48V Hybrid är kanske mer intressant. Det drivs istället av en 1,7 liters turbodiesel som stöttas av en mindre elmotor på 10 kW. Den senare fungerar även som startmotor och generator. Bilen har ett 48-voltsbatteri i reservhjulsbaljan som laddas av rörelseenergi, vid exempelvis inbromsning, eller direkt av dieselmotorn.
Batteriet är av bly/kol-modell istället för mer effektiva litium-jon celler. Den äldre batteritypen är billigare, avger inte lika mycket värme som litiumjon-celler och är lättare att återanvända, enligt Hyundai. Bilen drivs helt på el i lägre farter men elmotorn stöttar även dieselmotorn under acceleration eller vid ökad belastning.
Systemet kan även utrustas med en elektisk kompressor som ger drivlinan samanlagda 155 hk/360 Nm. Det milda hybridsystemet ökar bilens vikt med 46 kilo, vilket är förhållandevis lite i hybridsammanhang, samtidigt som det sägs minska bränsleförbrukningen med 20 procent. Tanken är även att den enklare och billigare tekniken ska återspeglas i priset vilket skulle öppna upp hybridsegmentet för nya kundgrupper.
Diskutera: Skulle du köra hybridbil om de var billigare?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
OM de var billigare.... Men inget sägs om vilken prestanda man får. Det är ju viktigt att inte prestandan krymper med priset för då är det meningslöst. Jag måste ju kunna köra en 4-5 mil bara på batteriet i 90 kmh annars är det ju lite meningslöst.
Jag köper inte en bil bara för att det är en hybrid. Det finns många andra faktorer som väger tyngre än vad den drivs med. Säkerhet, komfort smarta lösningar mm.
Manuellt växlad bensin och en bil som jag kör och inte en bunt svarta lådor.
Det är enda alternativet.
Varför "måste" man kunna köra 4-5 mil på batteriet? Anser själv att prisbilden är viktigast i frågan.
Kunde man köpa en Hybridbil med kanske 120Hk för samma pris som en sedvanlig Bensin/Dieselbil med kanske 160Hk så tror jag att många hade föredragit Hybriden även om den bara klarade runt 2 mil på ren eldrift. Toyota har sålt ganska många hybrider som oftast är tråkiga att köra,dyra samt bara klarar att rulla kanske 2 km på el så nog fungerar konceptet alltid.
Själv skulle jag minst halvera mina bränslekostnader med en bil som klarade 2 mil på el och det blir ju ganska mycket pengar på ett år. Om jag sen även laddar bilen på jobbet så blir det inte många mil per månad som bilen hade rullat på Diesel. Bra förstås om en sådan bil även kunde ha dragkrok.
En kompis har en hybrid-civic och vad jag kan se tillför den ingenting. Det är mer teknikkul. Dagens dieslar och bensinare är så snåla att prispåslaget till en hybrid måste verkligen tillföra ett mervärde, inte samma sak som tidigare fast bara om disponerat till el+bensin/diesel. Elmotor, batterier väger och kostar att framföra.
Sen undrar jag vad som händer med motorer i detta land vintertid om man kör en stor del på el. Stadskörning korta sträckor mår inte motorn bra av. Att inte aktiveras under längre tid är inte heller bra. En förbränningsmotor ska gå ofta och så att den blir genomvarm både för kondenseringsrisken och för att katalysator och evt partikelfilter aktiveras.
Konstig fråga typ "skulle du köra Bentley om de var billigare". Troligen ja om det var möjligt men hybridbilar kan aldrig bli billigare i drift än vanliga bensin/dieselbilar.
En Prius vore intressant
Är det inte 60-80 % av köparna som väljer diesel i Sverige, och då har hybriden och dieseln samma pris trotts att dieseln inte har automatlåda.
http://www.toyota.se/nya-bilar/auris-touring-sports/index.json#/publish/pageoverlayer_open/url=%2Fnya-bilar%2Fauris-touring-sports%2Fprices.json/ajax=true/pageName=Auris%20Touring%20Sports
Sedan blir det inte sämre av att hybridbilen är snålare än nästan alla andra bilar oavsett storlek vid vanlig användning läser man här.
http://prius3.wordpress.com/2011/01/11/how-does-the-prius-fuel-consumption-compare-with-other-cars-out-there/
Hmm, inte många (om ens någon) som tar upp miljöfördelar i kommentarerna. De måste väl ändå finnas? Jag tycker att det borde lagstadgas att nya bilar som säljs inom EU måste vara åtminstone hybrider om de inte är rena elbilar. Hur ska annars tillverkarna bry sig om att ställa om fokus och fordonsflottan bli mer miljövänlig? Torde även driva priserna nedåt så att det inte som nu skiljer sig så markant åt mellan vanlig bil och motsvarande i hybridutförande.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.