Nästa artikel
Kia visar 48-voltskoncept
Nyheter

Kia visar 48-voltskoncept

Publicerad 30 september 2014
Kia Optima T-Hybrid drivs av en mild form av dieselhybrid-drivlina.
Kia visar hybridkonceptet Kia Optima T-Hybrid som använder sig av eldrift och delvis elektrisk överladdad dieselmotor.

Både Audi och Kia höjer spänningen och kompletterar bilens vanliga 12 voltssystem med ett kraftigare batteri på 48 volt.
 
Kia visar nu en utveckling av sitt dieselhybrid-koncept som visades på bilsalongen i Geneve i år. Kia Optima T-Hybrid har utrustas med en 1,7 liters turbodiesel som tar hjälp av en mindre elmotor. Elmotorns ström lagras i ett större batteripaket och systemet har en spänning på 48 volt. Men batteriet driver inte bara elmotorn utan även en elektrisk kompressor som ska stötta turbons överladdning av dieselmotorn på lägre varvtal.
 
Hybriden ska kunna färdas helt på el i lägre farter. Kias 48 voltssystem skiljer sig från Audis på den punkten att batteriet inte är ett litiumjon-paket utan det består i stället av bly/kol-celler. Blybatteriet väljs då det är lättare att återanvända och det ska inte heller producera lika mycket värme som litiumjonpaketen, enligt Kia.
 
Drivlinan existerar bara på konceptnivå och inga förbruknings- eller utsläppsiffror har offentliggjorts. Däremot hävdar Kia att systemet inte bara sänker förbrukningen utan också ökar effekten med upp till 20 procent.
 
Diskutera: Vad tycker du om Kias dieselhybrid-koncept?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2014-09-30 10:51
Simon no1

Har svårt att förstå kombinationen, hybrid/diesel då hybrid känns miljövänligt och diesel är raka motsatsen....

#2 • Uppdaterat: 2014-09-30 12:24
Juppe

Klar Simon_no1 har svårt att förstå den kombinationen. Toyota har ju ingen dieselhybrid.

#3 • Uppdaterat: 2014-09-30 13:31
Sven E

@ Simon nr1
Högre verkningsgrad på diesel... dom satsar på låg förbrukning. Men du kan ha en viss poäng på att avgaserna kanske inte är dom bästa. Inget är ju offentligt än.

#4 • Uppdaterat: 2014-09-30 14:54
Simon no1

@ Juppe, helt rätt, Toyota som världens största tillverkare och säljare av hybridteknik har valt bort diesel i personbilarna för de ser problemen med de cancerframkallande micropartiklarna, det går tvärt emot miljötänket

Sen kan man ju undra hur de löser värmen, en diesel har ju redan svårt att hålla uppe temperaturen i sträng kyla och nu ska den stängas av med jämna mellanrum ?

#5 • Uppdaterat: 2014-09-30 16:23
Sven E

Kia är ju inte dumma, lär ju vara en "ren" diesel. Som klarar framtida krav menar jag :)

#6 • Uppdaterat: 2014-09-30 18:42
Simon no1

leifer finns redan förbud i Oslo och har hört även London, sen är det ju debatt inom EU så tveksamt hur stor framtid dieseln har, dessutom är ju diesel en restprodukt från tillverkningen av bensin så troligtvis kan diesel bli betydligt dyrare än bensin på sikt

#7 • Uppdaterat: 2014-10-01 14:51
YF22

Simon no1 Det fins ikke noe forbud mot diesel i Oslo, de pratet om i byrådet at de skulle innføre det på kalde dager, men det ble stanset av statens veivesenet, så der tar du feil.

#8 • Uppdaterat: 2014-10-02 16:00
Simon no1

@ YF22 vad är detta då ?

http://www.expressen.se/motor/dieselbilar-forbjuds-i-oslo/

#9 • Uppdaterat: 2014-10-02 17:29
YF22

Simon no1. Det ble ikke noe av, det forslaget fra byrådet i Oslo ble stoppet av statens vegvesen, de har det siste ordet når det kjelder bilkjøring og forbud. Så du kan være trygg når du kjører en diesel bil i Oslo det er ingen som stopper deg vinterstid ved kalde dager. Det er asmatikerne som roper høyst, men ved euro 6 motorer så er det vel ikke så mye som forurenser som før?

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.