Michael G:son Löw, vd för Preem, talar om en ”världsnyhet” när han presenterar en ny diesel vid en av bränslebolagets mackar i centrala Stockholm. Dagen till ära bär han grön slips.
– Vi har tagit fram framtidens bränsle som man kan tanka redan i dag, säger han med stolt stämma.
Från den 8 april finns ACP Evolution Diesel på 366 av Preems tankställen, från Skåne i söder till Dalarna i norr. Dieseln baseras på tallolja, en restprodukt från pappersmassaindustrin, men har anpassats för att få en likadan kemisk uppbyggnad som vanlig diesel.
Processen äger rum i en anläggning i Piteås hamn innan bränslet skeppas till Göteborg där det slutförädlas i Preems raffinaderi. Resultatet är en diesel med 20 procent förnybara råvaror: 15 procent tallolja och fem procent av biobränslet RME.
Fungerar i alla dieselbilar
Alla dieselfordon kan tankas med den nya skogsdieseln utan att egenskaper som förbrukning, effekt och drivmoment påverkas. Dessutom står servicerutinerna fast och biltillverkarnas motorgarantier fortsätter att gälla. ACP Evolution Diesel kan också blandas med annan diesel och priset är detsamma.
– Bilen känner ingen skillnad och du märker ingen skillnad, konstaterar Michel G:son Löw.
För att säkerställa detta har Preem testat bränslet i laboratorium samt vid körning i 100 000 mil – motsvarande 25 varv runt jorden – och bara upptäckt en skillnad jämfört med vanlig diesel: 16 procent lägre koldioxidutsläpp. Preem är också noga med att påpeka att tallolja inte konkurrerar med livsmedelsproduktion. Därmed kan bränslet inte få skulden för svält och matbrist, vilket varit fallet med etanol.
Preem kommer successivt att bygga upp en årlig kapacitet på 100 000 kubikmeter tallolja och 600 000 kubikmeter av den färdiga produkten. Bilar som tankas med den här skogsdieseln sänker därmed CO2-utsläppen med 250 000 ton, lika mycket som 120 000 bilar släpper ut på ett år.
– Det är mer än hela E85-satsningen, säger Michael G:son Löw.
Inblandningen av 20 procent förnybar råvara innebär dock att talloljedieseln blir en säsongsprodukt med begränsade köldegenskaper. Det löser Preem genom att sänka den förnybara andelen till åtta procent under vinterhalvåret, med lägre miljönytta som följd.
Oklar framtid
På plats vid invigningsceremonin finns också landsbygdsminister Eskil Erlandsson. Den här dagen vill han dock kalla sig ”skogsminister”.
– Skogen är ett bra ställe, där kan man sitta på en stubbe och tänka. Nu kan vi tanka skog i våra bilar, skämtar han och förklarar sitt stöd.
Erlandssons kollegor i skatteutskottet har beslutat att i år subventionera skogsdieseln genom att undanta ACP Evolution Diesel från koldioxidskatt, ungefär 2,5 kronor per liter. Men eftersom regeringen varje år beslutar om skatter är den långsiktiga framtiden osäker och fler bränslebolag har ännu inte vågat hoppa på tåget.
– Alla skattebeslut tas på ett år i taget. De som vågar satsa på det här får en konkurrensfördel. Det kommer att komma efterföljare, tro mig, säger Eskil Erlandsson.
Preem har investerar 600 miljoner kronor för att göra verklighet av skogsdieselprojektet. Vd Michael G:son Löw har klart för sig vad som skulle hända om subventionen skrotades.
– Det skulle inte funka, det är ingen som är beredda att betala två och femtio extra. Då går man tillbaka och så får man stänga fabriken i Piteå, säger han.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Det är en lysande produkt. Men som vanligt kommer oljelobbyisterna att berätta för oss, precis som man smutskastat den fina etanolen, att om man tankar sin dieselbil på miljövänlig tallolja kommer världens - landsbarn ha svårt att vidare utbilda sig eftersom priset på pappersmassa kommer att stiga varför man ej kommer ha råd att köpa böcker och tidskrifter... Tro mig, det är bara en tidsfråga innan de kommer i gång med sin propaganda. Jag anser att detta är en underbart produkt precis som etanolen och jag hoppas innerligt att dieselbilägarna omedelbart byter oljebolag och börjar att tanka på Preem fr o m den 8:e april 2011!
Oljelobbyisterna i all ära, största problemet/risken är nog politiker som vill få ut samma skatteinkomster från punktbeskattning av bränslen som tidigare, och därför frestas att skatta ihjäl detta mycket intressanta alternativ, precis som med etanolen.
Denna produkt visar också dieselns problem som miljöbränsle/miljöbil. Till skillnad från etanolen, som med lite hjälp av koldioxidskatt på bensin blir kommersiellt gångbar som bränsle så ligger dessa skogsavfallsallternativ alldeles för högt i pris, uppemot 15-20 kronor litern plus skatt (vanlig diesel 4 kronor, etanol 7-8 kronor).
Diesel som miljöbil? Nja, inte något jätteallternativ för mig i alla fall.
Men det är ändå bra att Preem gör vad de kan!!
Ett mycket bra initiativ!
Rent teoretiskt skulle det vara väldigt intressant att veta hur mycket "skog" det skulle gå åt för att försörja hela Sverige med denna diesel till 100%. Man kan ju tänka sig att den går att utveckla så att inga "blandningar" behövs.
Nån som kan ha en aning? Eller är det så väldiga mängder så det aldrig ens finns en chans? Hur många m3 går det åt för ,säg, 1000 liter?
BaerB:
Av 1 m3 tallved blir det ca 650 liter Biodiesel av tallolja, se bifogad länk. Preem raffinerar 100 000 m3 Biotalldiesel per år dvs man minskar Co2 utsläppen motsvarande drygt 100 000 dieselpersonbilar per år. Inte illa! Den som har en dieselbil bör alltså börja tanka på Preem fr o m den 9:e april i år!
http://www.skogsaktuellt.se/?p=34008&pt=108&m=1422
"På ett år ska bilar som tankar skogsdiesel minska CO2-utsläppen med 250 000 ton – lika mycket som 120 000 bilar smutsar ned på ett år."
Står det i texten ovan.
CO2 utsläpp har inte vad jag vet varit smutsiga någon gång i historien.
Storknut:
Är det som du skriver betyder det att det går åt ungefär 1,3m2 "skog" till att driva en modern dieselbil c:a 1500 mil/år. Hur många dieselbilar finns i drift? säg 1,5 miljoner kanske. Gör ungefär 2miljoner m3 skog! Sen har vi transportsektorn också Går nog åt 2 miljoner där med.. Stor gissning! Säg 4miljoner m3. Hur mycket är det egentligen. Vad avverkas totalt i detta land under 1 år..?
Ha ha!
Fick fram lite siffror om skogsavverkning från 2008.
Hör å häpna! Verkar ligga kring 65miljoner m3!!!
Vilken Baggis att fixa Diesel då! Även om det går åt 6-8milj
så borde det kunna funka. Rena guldgruvan ju!
Slipper vi skicka pengarna till tvivelaktigt folk söderöver också!
BYGG UT! ...Snabbt!
Nja, nu stod det ju inte direkt i artikeln att 1 m³ tallved ger 650 l talldiesel, så man ska nog akta sig för att utföra beräkningar utifrån det värdet. 1 m³ förresten, är det stjälpt mått, travat mått eller fast mått? Om vi utgår från att det är fråga om m³ fast mått så motsvarar det c:a 2,8 m³ stjälpt mått. Detta betyder i sin tur att 1 m³s tallved ger runt 230 l talldiesel.
Med tanke på att 1 m³s (stjälpt mått) björkved eller barrträkol motsvarar ungefär 100 l bensin vid gengasdrift så låter det mer troligt, och samtidigt fortfarande imponerande.
Men jag misstänker att de går efter massa (vikt) när de uppgett siffrorna i artikeln.
Problemet är väl att om nu alla dieselbilar ska gå på tallbarrsdricka, att Sverige kommer tömmas på tallar på rekordtid, och dessutom så kommer mängden träd som förbrukar kolidoxiden och gör om den till syre (är la så det funkar? Eller?) minska drastiskt. Så frågan är om det är ett roligt alternativ. Jag är ingen miljötaliblan med kalhyggen är inte det hetaste man kan se. Även om man återplanterar i samma takt som man avverkar så kommer aldrig återväxten hinna med avverkningen. Inte om man ska göra en "stor grej" av det.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.