– Att utveckla däck är lite som att tävla i tiokamp, säger Nokians utvecklingsdirektör Teppo Huovila.
– Det är många grenar som man måste vara bra på för att lyckas. Med vårt nya sommardäck, Nokian Hakka Green, har vi framför allt jobbat med säkerhet, slitstyrka och miljövänlighet.
Vad Nokian upptäckte var att tallolja, som normalt används inom bland annat färgindustrin, minskar värmeutvecklingen i däcket i jämförelse med en traditionell gummiblandning.
Lägre värme är lika med lägre rullmotstånd och i Hakka Greens fall handlar det enligt Nokian om en minskning med 15 procent jämfört med föregångaren. Det betyder i slutändan tre procents lägre bränsleförbrukning och minskat koldioxidutsläpp. För en normalbilist handlar det om en insparad full tank per år.
En annan nyhet på Hakka Green är att de tre stora, längsgående ribborna i däckmönstret fått små runda fördjupningar på sidorna, liknande de på en golfboll. Det minskar luftmotståndet och sänker ljudnivån, både inne i bilen och ute, och bidrar också till avkylningen av däcket.
Nytt mönster
För att öka skyddet mot vattenplaning har däckmönstret fått en helt ny utformning. De längsgående spåren har polerats i botten och fått en vidare öppning och de tvärgående spåren på skuldrorna har fått en ny utformning, så kallade venturispår, som ökar förmågan att snabbt forsla bort vattnet mellan däcket och vägen.
Sedan tidigare har Nokiandäcken en patenterad slitagevarnare som visar hur mycket det finns kvar av mönsterdjupet. Den har nu kompletterats med en vattenplaningsvarnare i form av en inpräglad vattendroppe som försvinner när fyra millimeter återstår av mönsterdjupet. Med ett halvslitet däck ökar vattenplaningsrisken drastiskt.
Nokian fortsätter på den inslagna vägen med information på däcksidorna och lanserar nu också en informationsruta där däcktrycket kan markeras.
Däcket har ännu inte testats av Vi Bilägare. En första provkörning på Nokians testbana i Finland, utan möjlighet till jämförelse med konkurrenade däckfabrikat, avslöjar inte så mycket.
Men vårt intryck är att däcket förefaller rulla lätt och tyst och sidostabiliteten vid slalomkörning är mycket bra.
Diskutera: Vad tycker du om Nokian Hakka Green?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Jag tycker att Nokian såsom oftast ligger i den absoluta världstoppen då det gäller däck tillsammans med Gislaved, numera Continental, och Michelin naturligtvis. Ett av de absolut tristaste och bullrigaste däcken jag kört är de Bridgestone som jag tyvärr blev "på lurad" i våras! Aldrig mer Bridgestones skitdäck!!!! Hokian, JA tack.
Säkerhet, slitstyrka och miljövänlighet tillsammans med låg bullernivå är vad som efterfrågas av flertalet av dagens bilister. Rätt tänkt Nokia! Det är klart att ni har det kunnandet som behövs för att göra fina sommardäck när ni har tagit fram ett superdäck som Hakka RSI, ett friktionsdäck som rullar lika lätt som Michelin Energy sommardäck. Klarar ni erbjuda ett bra pris också?
Själv har jag ormolja i mina däck. 75% lägre förbrukning.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.